Connect with us

Actualitate

Despre riscul votului online, vot mult dorit de catre activistii USR si nu numai!

Publicat

pe

Votul electronic nu este încă o soluție

Astăzi, România nu poate implementa niciun sistem de vot prin Internet, care să asigure securitatea votului în condiții de anonimat, imposibilitatea fraudei și auditarea pe scara largă a unui astfel de sistem și a rezultatelor, indiferent de soluția tehnică aleasă, din motivele explicate mai jos. Riscurile sunt mult prea mari față de potențialele beneficii și de aceea sunt extrem de puține state în lume care au astfel de sisteme funcționale.

Considerăm că este inutil și total neproductiv sa vorbim despre o inițiativă legislativă anume. Peste 5 ani, în funcție de dezvoltările tehnologice, am putea să reanalizăm această concluzie.

Pe larg, despre problemele votului electronic

Acum 4 ani, în 2015, a existat un mare avânt pentru adoptarea votului electronic și, mai exact, a votului pe Internet, pentru prima dată în România. Am scris atunci mai multe articole [1], analizând atât situația din România, cât și din străinătate.

Acum, după 4 ani de relativă liniște pe frontul mioritic, această idee nefastă se arată din nou, fără a avea măcar o dezbatere substanțială pe analize științifice și fără a le cere experților în securitate informatică să studieze mai în detaliu riscurile și problemele inerente.

În primul rând, înțelegem problemele repetate ale votului în diaspora, inclusiv dorința absolut normală într-o societate care își dorește digitalizarea de a găsi o soluție electronică, care ar putea să rezolve nu doar problema participării la vot, dar și pe cea a deplasării la urne, în situația în care ești departe de locul unde trebuie să votezi. Cei de la Centrul de Inovare Publică au analizat mai în detaliu opțiunile alternative pentru îmbunătățirea votului din diaspora, inclusiv pentru proximele alegeri. Soluțiile se bazează pe îmbunătățirea votului pe hârtie, nicidecum pe folosirea votului pe Internet.

Noi ne vom raporta exclusiv la votul prin Internet, propus de mai multe partide prin diverse inițiative legislative în Parlament, care are probleme multiple la nivel principial, indiferent de soluția aleasă, exprimate pe scurt: securitatea votului în condiții de anonimat, fraudabilitatea și auditabilitatea.

De asemenea, ar trebui să mai evidențiem 3 aspecte noi, care au apărut după 2015:

  • Sunt relativ extrem de puține state care au sisteme de vot prin Internet (cu excepția notabilă a Estoniei). În schimb, Franța a renunțat la votul prin Internet în 2017 din motive de securitate, iar după un studiu realizat in 2017, Canada a decis sa nu permită votul online în alegeri federale din motive similare, la fel ca multe alegeri statale. Iar în 2019 Elevetia a renuntat la sistemul de vot electronic la urmatoarele alegeri, dupa ce s-a demonstrat ca nu este sigur.
  • Au existat dezvoltări tehnologice noi în ultimii ani, ce ne pot face mai optimiști cu privire la existența în viitor a unui astfel de sistem, dar nu trebuie să comparăm sisteme de autentificare din zona de Internet banking, unde este necesară identificarea continuă a clientului și unde există riscuri de securitate (dar pe care instituțiile bancare le pot asigura cu societăți de asigurare). În votul online nu există nicio plasă de siguranță, dacă ceva a mers greșit, iar nevoia de secretizare a votului se complică cu necesitatea asigurării anonimității votului.
  • Pentru a înțelege cât de departe suntem încă de un sistem de vot prin Internet funcțional, considerăm că cea mai apropiată șansă este cea inițiată de DARPA în SUA, care a anunțat abia în martie 2019 un proiect de 10 milioane de dolari pentru crearea unui sistem de vot open source, dar nu prin Internet, ci cu mașini de vot (deci secure hardware), sistem care ar trebui validat la două conferințe majore de securitate informatică (DEFCON), deci imposibil de aplicat înainte de 2021. Acest exemplu ar trebui să demonstreze cât de complicat tehnic este sistemul, dar și nivelul de securitate care trebuie dovedit pentru ca orice sistem de vot electronic să îndeplinească niște cerințe de securitate minimale.Explicat prozaic: Nu e vorba de vot prin Internet, ci de vot prin mașini de vot, unde mașina este sigură din punct de vedere hardware. La DEFCON, participarea este gratuită pentru toți hackerii. Dacă reușește ceva să supraviețuiască unui DEFCON, e spectaculos. Dacă reușește să supraviețuiască la două DEFCON-uri, e un miracol!

De atunci până acum, situația de fond nu s-a schimbat, problemele rămânând aceleași în mare. Așadar, un sistem de vot electronic prin Internet este nefezabil din punct de vedere tehnic în condițiile actuale (sau în condiții care pot fi întrevăzute pe termen scurt sau mediu), deci opțiunea votului electronic este o falsă ipoteză.

Astfel, sunt 3 elemente nesigure în orice comunicație:

  1. Dispozitivul utilizatorului: Calculatorul de la care votul prin Internet se transmite nu poate fi sigur. Aceasta depinde doar de măsurile de securitate ale calculatorului folosit pentru a vota (care sunt aproape imposibil de verificat pentru fiecare calculator în parte). Infectarea calculatoarelor care rulează pe Windows (care sunt majoritatea) este extrem de ușoară.

Explicat simplu: Tu votezi candidatul A și de pe calculatorul tău pleacă faptul că ai votat candidatul B.

  1. Conexiunea prin care are loc comunicația între dispozitivul utilizatorului și server: Există posibilitatea criptării de la un capăt la altul, dar tehnologiile de criptare nu au fost niciodată și nu au cum să fie, chiar și din punct de vedere teoretic, infailibile. Membrii comunității de securitate informatică știu asta de multă vreme iar pentru restul populației aceste lucruri au fost dovedite de ultimele revelații ale lui Edward Snowden: comunicațiile pot fi accesate și modificate cel puțin de NSA și alte agenții de securitate externe.

Explicat simplu: Tu votezi candidatul A și de pe calculatorul tău pleacă faptul că ai votat candidatul A, dar ajunge la final faptul că ai votat candidatul B.

 

  1. Serverul: Calculatorul care primește votul cu software-ul care contorizează poate că e sigur (deși orice expert în securitate informatică va spune că niciun calculator conectat la rețea nu poate fi sigur). Soft-ul de primire și contorizare a voturilor este imposibil de auditat perfect, astfel încât rezultatul votului poate fi ușor falsificat (indiferent de software-ul folosit), în special de națiuni care angajează hackeri (vezi incidentele recente cu Rusia sau chiar Coreea de Nord). Dacă nu este public codul sursă al software-ului, acest software este, practic, o cutie neagră în care bagi votul și nu se știe ce iese. Dacă este public codul sursă al software-ului, riscul este mai mic, însă posibilitatea de a găsi cineva o gaură de securitate pe care să nu o raporteze, ci să o exploateze în interes propriu, este uriașă. Putem să spunem că e obligatoriu să fie open Source software codul, sau să se facă auditări exhaustive, dar ce se întâmplă de la codul sursă până la executabilul / executabilele care rulează pe dispozitivele respective este o cale foarte lungă. Pot fi găsite breșe în codul sursă, poate fi atacat compilatorul astfel încât executatbilele create să facă altceva decât spune codul sursă, pot fi înlocuite executatbilele create corect cu executabile compromise înaintea sau chiar în timpul votului. Atacatorii pot fi la distanță sau se pot ascunde chiar printre cei care organizează votul. Suprafața de atac (attack surface) este imensă și, cu cât sistemul devine mai complex, cu atât suprafața de atac crește ca un balon. Și asta se aplică atât pentru software-ul de pe server cât și pentru software-ul de pe dispozitivul utilizatorului (alegătorului).

Explicat simplu: Tu votezi candidatul A și de pe calculatorul tău pleacă faptul că ai votat candidatul A, ajunge la calculatorul care face contorizarea că ai votat candidatul A. Cu toate acestea, în contorizarea voturilor, unde cineva cu interes a avut acces și se notează că ai votat candidatul B.

Mai sunt și multe alte probleme conexe:

  • Secretul și anonimatul votului nu pot fi asigurate. Explicat simplu: Tu votezi candidatul A și cineva poate ști ca ai votat candidatul A. Sunt mulți care spun “În ziua de azi, avem online banking, comerț electronic, comunicații criptate etc. De ce nu avem și vot pe Internet?”
    Răspunsul este un pic mai tehnic, dar crucial: modelul de securitate în cazul domeniilor online banking / comerț electronic / comunicații criptate etc. și cel din cazul votului pe Internet diferă în mod fundamental și radical. În cazurile enumerate, utilizatorul și serverul au același obiectiv: să comunice în siguranță și nimeni altcineva să nu interfereze cu comunicația lor. Ambele părți au același scop și lucrează împreună pentru a atinge acest scop. Chiar și în aceste condiții, există fraude ale sistemului, acoperite de obicei de bănci – fie direct, fie prin asigurare. La votul pe Internet, utilizatorul și serverul au doar parțial același obiectiv: ambii vor să contorizeze votul în mod corect, dar utilizatorul vrea și să-și păstreze anonimatul, în timp ce serverul ar vrea ca utilizatorul să nu fie anonim, pentru a verifica dreptul la vot și a împiedica votul multiplu. Așadar, ca în cazul sistemului de vot pe Internet din Estonia, se poate folosi o procedură complicată, dar până la urmă neverificabilă, pentru încercarea parțială de asigurare anonimității utilizatorului (alegătorului).
    Nu în ultimul rând, secretul votului și anonimitatea sunt un drept al omului, recunoscut prin Convenția Internațională privind Drepturile Civile și Politice (International Covenant on Civil and Political Rights)[2]. România a aderat la această Convenție ONU pe 27 iunie 1968, a ratificat-o pe 9 decembrie 1974 și aceasta a intrat în vigoare în România pe 23 martie 1976. Doar declararea faptului că secretul votului este important, fără garanții temeinice, este inutilă. Niciun sistem de vot pe Internet nu poate, la nivel tehnic, să ofere aceste garanții și se pare că această stare de fapt nu se va schimba, în mod realist, în viitorul apropiat sau mediu.
  • Sistemul de vot pe hârtie este robust la atacuri: Sistemul de vot pe hârtie este, de fapt, un sistem masiv distribuit și foarte robust. Este foarte greu să corupi întregul sistem. Poți corupe părți, mai mici sau mai mari ale acestuia, dar întregul sistem nu poate fi corupt cu ușurință. Practic, singura excepție care poate fi dată când un astfel de sistem a fost corupt în întregime în România este cea a alegerilor fraudate de către comuniști după ce de-Al Doilea Război Mondial. Dar acest lucru a fost posibil doar din cauza ocupației sovietice, așa că putem să spunem că situația era una excepțională. Într-o situație normală, fraudarea completă a alegerilor desfășurate pe hârtie este de domeniul teoriei, dar imposibilă în practică. În cazul unui sistem de vot electronic, situația se schimbă dramatic. Cu cât porțiuni mai mari ale sistemului sunt informatizate, cu atât sistemul devine mai centralizat. Cu cât sistemul este mai centralizat, cu atât orice compromitere a sistemului ridică spectrul compromiterii complete a votului. Un sistem de vot pe Internet reprezintă maximul de informatizare al unui sistem de vot și, prin urmare, reprezintă maximul de centralizare al unui sistem de vot. Așadar, compromiterea acestui sistem duce la compromiterea în întregime a tuturor voturilor sau a suficiente voturi pentru a determina câștigătorul.
  • Sistemul pe hârtie permite reverificarea procesului și rezultatelor sistemului de votare de la un capăt la celalalt, pe când sistemul electronic nu permite această facilitate, datele electronice fiind în esența lor volatile, deci este improbabilă verificarea lui, mai ales în condițiile asigurarii anonimitătii votului. Explicat simplu: Cum poți verifica faptul că cei care au votat candidatul A au fost înregistrați ca votând A?
  • Autentificare: cum trimiți datele de acces în sistem astfel încât nimeni să nu aibă acces la ele în afara alegătorului? Experiența cu Poșta Romana pentru trimiterea cardurilor de sănătate (total nesigură) ne arată că statul român nu are o minimă competență în acest sens.
  • Utilizabilitate: Cum te asiguri că software-ul este făcut suficient de „pe înțelesul tuturor” astfel încât cel care votează A să înțeleagă faptul că votează A și nu B?
  • Observabilitate: Cum găsești niște observatori care chiar pot să auditeze tot sistemul de la un capăt la altul? Cum pot observatorii să observe toate “secțiile de votare” dacă practic secția de votare se mută în calculatorul personal?
  • Suport tehnic: Cum poți să asiguri răspunsurile tehnice corecte și inteligibile la întrebările primite de la toți cei interesați?

Concluzie: Nivelul tehnic actual nu permite asigurarea unui sistem electronic de vot (și cu atât mai puțin a unui sistem de vot prin Internet) la un nivel de siguranță măcar acceptabil.

Autori: Matei-Eugen Vasile si Bogdan Manolea- Redacția ApTI

Bibliografie relevantă:

 

[1]. Pentru referință, iată, mai întâi, link-uri către toată seria de articole ApTI din 2015 privind votul electronic:

https://apti.ro/raspuns-apti-consultare-sar-vot-electronic

https://apti.ro/consultare-sar-vot-electronic-aar

https://apti.ro/workshop-tehnic-vot-electronic

https://apti.ro/electronic-voting-workshop-after-action-report

https://apti.ro/votul-electronic-in-lume

https://apti.ro/esecurile-votului-electronic-partea-1

https://apti.ro/esecurile-votului-electronic-partea-2

https://apti.ro/privire-critica-vot-estionia

https://apti.ro/vot_electronic_pozitie_de_politici_publice_apti_sponge

Cerem scuze tuturor în privința referințelor din link-urile de mai sus care, din păcate, după 4 ani, nu mai sunt funcționale. Ar fi fost un adevărat miracol să mai fie! Dar, chiar și așa, resursele respective pot fi regăsite și în ziua de azi cu relativă ușurință de un cititor interesat și cu acces la oricare motor de căutare.

[2] Convenția Internațională privind Drepturile Civile și Politice (International Covenant on Civil and Political Rights) spune la Articolul 25 (b): „Every citizen shall have the right and the opportunity, without any of the distinctions mentioned in article 2 and without unreasonable restrictions: […] (b) To vote and to be elected at genuine periodic elections which shall be by universal and equal suffrage and shall be held by secret ballot, guaranteeing the free expression of the will of the electors; […]”.

Photo credit: smjbk on Visualhunt / CC BY

 

Actualitate

Grecia iși consolidază capacitățile de apărare cu sistemul ambițios Achilles Shield

Publicat

pe

De

Inovație în apărarea națională

În timp ce Statele Unite, Turcia și alte țări își croiesc calea către un sistem de apărare aeriană cuprinzător de tip israelian, oficialul de vârf al apărării din Grecia, ministrul Apărării Naționale Nikos Dendias, a declarat că sistemul său ambițios Achilles Shield este considerat „inima” armatei moderne a țării. Într-un articol postat pe site-ul Ministerului Apărării, Dendias a descris Achilles Shield ca având capacități „anti-rachetă, anti-aer, anti-dronă, anti-nava și anti-submarin”, permițând navelor și avioanelor de vânătoare să opereze mai departe de teritoriul grecesc.

Detalii și viitorul sistemului

Dendias nu a oferit detalii suplimentare despre Achilles Shield, dar raportările anterioare menționează că programul este evaluat la 2,8 miliarde de euro (3 miliarde de dolari), iar sistemul ar putea deveni operațional în 2027. Aceste comentarii vin după un raport Reuters din noiembrie, care afirma că Grecia a intrat în discuții cu Israelul pentru a dezvolta, potențial, o versiune a sistemului Iron Dome, bazată pe sistemul de apărare aeriană pe distanțe scurte produs de Rafael.

Contextul geopolitic și tensiunile regionale

Sistemul de apărare aeriană al Israelului constă în trei straturi de apărare, Iron Dome fiind cel mai de bază. În cursul conflictului din Gaza, Iron Dome a interceptat „mii de rachete” alături de drones și rachete de croazieră, conform Ministerului israelian al Apărării. Aceasta a atras un interes crescut din partea țărilor dornice să replicate succesul sistemului.

Raționamentul din spatele Achilles Shield se leagă de tensiunile regionale, în special cu Turcia și disputele de lungă durată asupra Ciprului și Mării Egee. Dendias a subliniat importanța consolidării „prezenței de apărare” a Greciei și rolului său ca pilon de stabilitate și furnizor de securitate în regiunea mediteraneană estică și Europa de sud-est.

Modernizare strategică și inovație

Grecia plănuiește o modernizare ambițioasă a forțelor sale armate, cu un cost estimat de 25 de miliarde de euro pe parcursul următorilor 12 ani, conform Agenda 2030. Armata greacă va beneficia de cea mai mare reformă de acest tip, cu scopul de a proiecta puterea națională printr-o politică de apărare totală.

Centrele pentru Apărare și Inovație, înființate anul trecut, au început deja să contribuie la această schimbare și vor consolida „prezența Greciei” ca producător de soluții inovatoare, reducând dependența de sistemele fabricate în străinătate. Ministrul a menționat, de asemenea, că Grecia este pregătită să „profite” de deciziile recente din cadrul programului ReArm Europe al Uniunii Europene.

Achiziții navale și colaborare cu SUA

Pe de altă parte, Dendias a evidențiat că este examinată „posibilitatea participării țării la proiectarea și construcția fregatelor de tip Constellation împreună cu Statele Unite.” SUA a însărcinat constructorul de nave italian Fincantieri să construiască aceste fregate înlocuind navele de luptă Littoral, deși construcția se află cu ani în întârziere.

În concluzie, Grecia își redefinește strategia de apărare prin investiții în tehnologii avansate și colaborări internaționale, asigurându-și astfel un rol proeminent în stabilitatea regională.

Citeste in continuare

Actualitate

Atenție la schemele de recrutare: Air Force alertează asupra riscurilor implicate în ofertele de la entități străine

Publicat

pe

De

Prudență la ofertele de locuri de muncă

Biroul de Investigații Speciale al Forțelor Aeriene (AFOSI) a emis un avertisment către membrii săi, actuali și foști, cu privire la o „schemă de recrutare” menită să îi determine să lucreze pentru entități de informații străine. Aceste oferte, deghizate sub forma unor joburi bine plătite, sunt de fapt operațiuni de informații, a menționat agentul special Lee Russ, director executiv al Biroului de Proiecte Speciale din cadrul AFOSI.

Ținte vizate și mesaje

Un analist de contrainformații anonim a subliniat că aceste mesaje nu sunt întâmplătoare, ci încercări deliberate de a exploata încrederea. Mesajele vin adesea sub forma unor oferte de consultanță de pe rețelele sociale, tactică ce a devenit tot mai agresivă și rafinată.

Lipsa de supraveghere instituțională

Atunci când entitățile străine contactează membrii forțelor în mod privat, aceasta aduce o lipsă de supraveghere instituțională. Acțiunile personale nu beneficiază de aceleași măsuri de siguranță ca cele oficiale, permițând adversarilor să profite de lipsa de protecție.

Alerte și reacții guvernamentale

Avertismentul AFOSI vine în contextul altor avertismente similare de la guvernul SUA și partenerii săi internaționali. Centrul Național de Contrainformații și Securitate (NCSC) a semnalat eforturi de recrutare de spioni străini, inclusiv chinezi, care se prezintă drept firme de consultanță sau headhunteri pe platformele de networking social și profesional.

Eforturile Chinei și reacția internațională

În iunie 2024, parteneriatul de informații Five Eyes a acuzat în mod colectiv China de recrutarea personalului militar occidental pentru instruirea armatei sale. Armata Populară de Eliberare a Chinei a utilizat firme private pentru a-și ascunde legăturile, oferind salarii exorbitante.

Directorul NCSC de atunci, Michael Casey, a afirmat că guvernele occidentale au luat măsuri recente care au afectat aceste operațiuni, dar eforturile de recrutare ale PLA continuă să evolueze ca răspuns.

Citeste in continuare

Actualitate

Marea Britanie, prima misiune pentru apărarea Europei împotriva Rusiei: „Operațiunea Chessman”

Publicat

pe

De

Avioanele de luptă ale Royal Air Force (RAF) au fost implicate de două ori în mai puțin de 48 de ore pentru a proteja spațiul aerian NATO de aeronavele rusești. Aceasta este prima misiune a RAF în cadrul Operațiunii Chessman, o nouă inițiativă NATO destinată să consolideze apărarea aeriană a Europei. Săptămâna aceasta, avioanele de luptă britanice Typhoon au fost ridicate după ce aeronave rusești s-au apropiat de granițele NATO, declanșând o alertă.

Interceptările vor serve ca dovadă suplimentară a amenințării crescute reprezentate de Rusia, în încercarea Guvernului Regatului Unit de a convinge Statele Unite să nu reducă prezența militară în Europa, conform The Telegraph. Pe 15 aprilie, două avioane Typhoon staționate la baza aeriană Malbork din Polonia au interceptat un avion de recunoaștere rusesc deasupra Mării Baltice. La mai puțin de 48 de ore, o altă pereche de avioane a fost desfășurată pentru a intercepta o aeronavă neidentificată care decolase din regiunea Kaliningrad din Rusia.

Ministrul Forțelor Armate din Regatul Unit, Luke Pollard, a reafirmat angajamentul Regatului Unit față de NATO, subliniind că, în contextul agresiunii ruse, acțiunile sunt amplificate pentru a asigura aliații, a descuraja adversarii și a proteja securitatea națională. O flotă de șase avioane a fost trimisă în Polonia în urmă cu trei săptămâni, ca parte a unei operațiuni de apărare comună cu Forțele Aeriene Suedeze.

Avioanele britanice, de obicei staționate la baza RAF Lossiemouth din Scoția, sunt sprijinite de 200 de militari britanici. Comandantul Wing Christopher Jacob a evidențiat că misiunea avioanelor este de a „apăra și descuraja împotriva oricărei amenințări”.

Rusia hărțuiește frontierele NATO
La sfârșitul lunii februarie, avioanele de luptă francezi Rafale au interceptat două avioane rusești în largul coastei Letoniei. Între 10 și 16 martie, avioanele de luptă NATO au efectuat trei ieșiri pentru a intercepta și escorta aeronavele rusești care încălcau regulile de zbor deasupra statelor baltice. La 28 martie, aeronavele Forțelor Aeriene Germane au interceptat o aeronavă de recunoaștere rusă în spațiul aerian NATO.

Echipa lui Trump merge la Londra să discute pacea în Ucraina
Săptămâna viitoare, o delegație a echipei președintelui american Donald Trump va călători la Londra pentru a continua negocierile privind încetarea focului în Ucraina. Keith Kellogg, trimisul special al lui Trump pentru Ucraina, a dezvăluit detalii despre vizită, discutând despre importanța rezolvării problemei minerale care afectează Statele Unite.

Kellogg a menționat că, recent, Ucraina și SUA au semnat un Memorandum de intenție pentru a finaliza un acord oficial de parteneriat economic și un Fond de investiții pentru reconstrucție. Acesta a afirmat că negocierile includ o potențială încetare a focului pe termen scurt, oferind o oportunitate extraordinară pentru progrese.

Kellogg a lăudat strategia președintelui Trump, afirmând că soluția pe care o propun include o încetare a focului cuprinzătoare, aplicabilă pe mare, aer, uscat și infrastructură industrială, pentru o perioadă de cel puțin 30 de zile, urmată de construirea unui acord de pace pe termen lung.

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv22 de ore ago

23 Aprilie 2025 – Sărbătoarea Sfântului Gheorghe

Importanța sărbătorii Pe 23 aprilie, Biserica Ortodoxă sărbătorește Sfântul Mare Mucenic Gheorghe, un sfânt venerat de creștini, cunoscut și sub...

Exclusiv22 de ore ago

Avertisment de la DNSC privind o fraudă în creștere prin apeluri telefonice false

Tipuri de fraudă folosind identități false Directoratul Național pentru Securitate Cibernetică (DNSC) a emis un avertisment cu privire la un...

Exclusiv2 zile ago

Minunea de Paște la Baia Mare: Un bărbat in cărucior cu rotile își recapătă mobilitatea

O poveste uimitoare Într-o întâmplare surprinzătoare, un bărbat din Baia Mare, care a decis să cerșească folosind un cărucior cu...

Exclusiv3 zile ago

Sfârșit de epocă: Moartea Papei Francisc la 88 de ani marcheză o transformare globală

Un lider spiritual simbolic se stinge, lăsând în urma sa o moștenire de deschidere și reformă în Biserica Catolică Un...

Exclusiv3 zile ago

Incident rutier: Șofer cu permis suspendat și alcoolemie mare, prins în urma unei urmăriri

Un bărbat care avea permisul de conducere suspendat de 6 luni și o alcoolemie de 0,88 mg/l alcool pur în...

Exclusiv4 zile ago

Mesaj de Paște de la Echipa Incisiv de Prahova

Dragi cititori, Cu ocazia Sfintelor Sărbători de Paște, vă transmitem cele mai calde urări de sănătate, liniște sufletească și bucurii...

Exclusiv5 zile ago

Sâmbăta Mare: Tradiții, obiceiuri și ce nu trebuie să faci in această zi

Pregătiri pentru Învierea Domnului Sâmbăta Mare este ziua de dinaintea Învierii Domnului, un moment de tihnă și pregătire spirituală pentru...

Exclusiv5 zile ago

Reflectii asupra indiferenței sociale

Provocare la meditație Vitalie Josanu, reprezentant al Sindicatului Diamantul, invită la o profundă meditație asupra valorilor morale și a responsabilității...

Exclusiv5 zile ago

Procurorul „aruncat”: Mâna nevăzută a senatorului „Melcilor” asupra justiției

Teatrul absurdității în afacerile cu deșeuri Un circ în jurul gunoaielor (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), etc Într-o...

Exclusiv6 zile ago

Analiză juridică asupra inaplicabilității interdicțiilor din proiectul de lege privind mercenariatul pentru polițiștii suspendați

Considerații preliminare Analiza se concentrează asupra aplicabilității interdicțiilor incluse în proiectul de lege ce modifică diverse acte normative din domeniul...

Exclusiv6 zile ago

Mușamalizarea organizată: Răspunsuri insălătoare și coordonate de la vârful IGPR

Context și scopul analizei În ultimele luni, Sindicatul Polițiștilor “Diamantul” a identificat un model sistematic de dezinformare și disimulare a...

Exclusiv6 zile ago

Alerta roșie: FSANP cere acțiuni imediate pentru siguranța penitenciarelor din România

Context internațional și precedent alarmant Recenta serie de atacuri asupra închisorilor din Franța a generat un semnal de alarmă în...

Exclusiv6 zile ago

Destructurarea unei rețele internaționale de inșelăciune în domeniul suplimentelor alimentare

Sprijin internațional în combaterea infracționalității Poliția Română, în colaborare cu specialiști din cadrul EUROPOL, a oferit asistență ofițerilor de investigație...

Exclusiv6 zile ago

Percheziții în Pogoanele: Trei persoane reținute pentru inșelăciune în domeniul relațiilor online

Acțiune coordonată împotriva infracțiunilor economice Polițiștii Serviciului de Investigații Criminale Buzău, sub coordonarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Pogoanele, au...

Exclusiv7 zile ago

CSM acordă certificat de bună purtare foștilor procurori de la DNA Ploiești/„Dezvăluiri de noaptea minții”

Secția pentru procurori în materie disciplinară din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) a emis un nou certificat de bună...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Top Articole Incisiv