Actualitate
Care e miza reală a europarlamentarelor?

Va trebui să alegem 33 de persoane din diferite partide, care vor avea sarcina de a reprezenta România în Parlamentul Uniunii Europene. Un parlament în care vor exista 705 membri, după ultimele ajustări determinate de Brexit. În ce anume constă împortanța acestei competiții electorale? În definitiv, de ce se vorbește atât de mult despre primele alegeri care urmează?
Din patru în patru ani, România face un efort financiar și logistic uriaș pentru a alege treizeci și ceva de parlamentari, care vor pleca la Bruxelles și la Strasbourg, vor fi distribuiți în grupurile parlamentare existente, în funcție de familia lor politică și, după cum ne place să ne imaginăm, vor reprezenta acolo interesele reale ale României. Aceasta este prima minciună. Realitatea e că, după cum s-a dovedit din experiențele anterioare, odată integrați în familile europene și în comsiile de specialitate, cei mai mulți dintre parlamentari, indiferent ce partid politic i-a livrat, și chiar și puținii parlamentari independenți uită cu desăvârșire care sunt interesele României și care este mandatul real de reprezentare cu care au fost investiți de cetățeni. Aproape nimic din ceea ce ei și partidele pe care le reprezintă promit în campania electorală nu va fi realizat. Dimpotrivă. După cum s-a putut lesne observa, un mare număr de parlamentari români acționează chiar împotriva statului, care i-a trimis acolo. Așa se și explică de ce rezoluții împotriva României au fost nu numai votate, ci chiar inițiate de parlamentari români. Și, totuși, pentru desemnarea acestora prin vot, cetățenii României fac în continuare mari eforturi și continuă să aibă speranțe pe măsură. De ce? Cum se explică acest fenomen? Nu care cumva miza reală, cel puțin a acestor europarlamentare, este diferită?
În spatele primei runde de alegeri se ascunde o cu totul altă miză decât cea pe care partidele ne-o comunică oficial. Niciun partid politic nu-și imaginează că reprezentanții lui în Parlamentul European ar putea să facă acolo vreodată front comun, pentru a susține interesele României. Toate staff-urile partidelor politice sunt conștiente că, odată plecați la Bruxelles și la Strasbourg, reprezentanții lor se integrează unui mecanism infernal, dominat în proporție de 90% de birocrație și prea puțini dintre ei vor mai reuși să ridice capul deasupra apei, pentru a susține interesele statului care i-a trimis. Iar grupurile parlamentare, dominate de marile familii europene, sunt la rândul lor puse pe pilot automat nu de partidele politice din statele care i-au trimis, nici de interesul național, ci, aproape exclusiv, de grupurile de afaceri financiare și politice care funcționează la nivelul continentului și din care, din nefericire, România nu face sub nicio formă parte.
Așadar este declanșat deja, chiar de la începutul anului, un întreg război politic, pentru ca la capătul lui să ne alegem cu 33 de persoane, dintre care, în următorii patru ani, vom auzi cel mult trei patru voci și acestea mai degrabă pe posturile televiziunilor de știri românești. Qui prodest? Adică „cui îi folosește?”
Aceste alegeri pentru Parlamentul European au o valoare mai degrabă simbolică decât practică. Toate persoanele inițiate știu că cei 33 de parlamentari, indiferent din ce partide provin, nu vor putea face mare lucru în beneficiul României. Cu atât mai mult cu cât cei mai mulți dintre ei nici măcar nu vor încerca. Iar unii, așa cum s-a
întâmplat și până acum, vor aduce chiar daune acestei țări. Dar competiția în sine are, în mod paradoxal, o importanță colosală. Pentru că este prima confruntare electorală după trei ani. Trei ani extrem de importanți în istoria României. Trei ani în care, în mod continuu, rezultatul alegerilor a fost contestat. Trei an în care s-a spus în mod insistent, atât din stradă, cât și de la Palatul Cotroceni, ca să nu ne referim și la staff-urile unor partide, că majoritatea rezultată din alegeri nu reprezintă de fapt voința reală a cetățenilor acestei țări. Este posibil ca cetățenii României să se fi înșelat la ultimele alegeri parlamentare, plasându-se masiv de partea frontului PSD și, imediat după alegeri, să fi conștientizat aceeași cetățeni că s-au înșelat? Cum altfel ar putea fi explicate presiunile interne exercitate asupra majorității parlamentare stabilite prin alegeri libere și insistența infernală depusă atât în plan intern cât și în plan extern pentru schimbarea din mers a acesteia? Și în afara unui mecanism electoral? De atât de multe ori s-a repeat și s-a insistat că actuala structură a Parlamentului este în contratimp cu aștepările reale ale cetățenilor, încât, iată, alegeri prea puțin importante în substanța lor, cu efect redus sau chiar inexistent în plan intern, devin extrem de importante în plan psihologic și propagandistic.
Orizontul de așteptare pentru aceste europarlamentare este disproporționat de mare față de rezultatele concrete pe care scrutinul le va aduce. De fapt, singurul rezultat notabil cu adevărat relevant și important, este că fiind prima rundă electorală dintr-o serie de patru, europarlamentarele care urmează să se desfoare peste câteva luni vor măsura mușchii partidelor politice. Rezultatul lor ne va spune dacă este sau nu adevărat că actuala majoritate parlamentară mai reprezintă sau nu voința majoritară a populației României. Mai are sau nu mai are susținere frontul PSD? Nu care cumva țara ar fi trebuit să fie condusă în acest interval de timp de către reprezentanții frontului anti-PSD? Sau înșelat românii în urmă cu trei ani, când au ales așa cum au ales?
În jurul acestei întrebări cheie se va juca pariul europarlamentarelor. Concret, vom afla două lucruri. 1). Dacă în acest moment frontul PSD se mai bucură sau nu de popularitatea necesară pentru a fi susținut în continuare la putere până la expirarea mandatului dat de cetățeni de din toamna anului viitor? 2). Dacă PSD mai are energia și forța de convingere necesare pentru a-și mobiliza la vot propriul electorat.
În eventualitatea în care ambele întrebări de mai sus primesc răspunsuri negative – și aceasta se va vedea în rezultatele alegerilor pentru Parlamentul European – atunci calendarul politic trebuie cumva devansat. Constatându-se prin rezultatul votului că nu mai sunt suficient de reprezentative, forțele politice, care compun frontul PSD, vor trebui să cedeze în fața unei moțiuni de cenzură și să le predea puterea executivă celor care se vor dovedi mai reprezentativi prin rezultatul alegerilor europarlamentare. Iată cum structura politică, așa cum va rezulta ea, a minuscului grup de 33 de europarlamentari români, va putea măsura noua temperatură a electoratului și va constitui un indicator al capacității sau incapacității partidelor de a conduce țara în viitorul ciclu electoral.
Fiind primele alegeri dintre cele patru, europarlamentarele vor da tonul. Ne vor arăta ce vor în acest moment cu adevărat cetățenii României și care este capacitatea organizatorică a fiecărui partid politic în parte. Cum vor ști să-și mobilizeze activiștii, să-i miște în teren și să-i determine să aducă electoratul partidelor la urnele de vot, într-o competiție într-un fel simulată, în condițiile în care românii nu sunt în mod real interesați de europarlamentare.
Am consemnat mai sus ce s-ar putea întâmpla într-un stat democratic în condițiile în care frontul anti-PSD va câștiga această rundă simbolică de alegeri. Dar dacă nu va câștiga? Dacă, din nou, PSD și ALDE vor deține o pondere decisivă a celor 33 de mandate de europarlamentari? Dacă, din nou, opoziția, atât de eterogenă, atât de fragmentată, atât de confuză, va eșua? Dacă rezultatul votului va reflecta actuala distribuție a puterii politice din România, atunci acest semnal al europarlamentarelor va influența în aceeași direcție și rezultatul alegerilor locale și rezultatul alegerilor parlamentare, runde electorale care urmeză să aibă loc anul viitor. Ce se va întâmpla în aceste condiții cu alegerile prezidențiale, programate la sfârșitul acestui an? Am lăsat la urmă această întrebare și această temă, întrucât, spre deosebire de toate celelate runde de alegeri, prezidențialele nu sunt doar despre partide, ci mai ales despre persoane. Prezidențialele, în mod firesc, prin statutul conferit de Constituție cetățeanului care obține cele mai multe voturi dintre români, sunt atât de personalizate, încât pe lângă credibiitatea unor partide politice, a modului în care sunt ele capabile să se organizeze, și a capacității lor de a mobiliza cetățenii la vot, intervine și această nouă componentă a profilului moral, psihologic și intelectual al candidatului desemnat. Tocmai de aceea cred că partidele amână momentul desemnării candidatului prezidențial după consumarea europarlamentarelor. Astfel încât, în prealabil, să poată fi studiat cu atenție și electoratul, pentru a identifica mai corect care ar putea fi profilul candidatului de succes.
Sorin Rosca Stanescu
Actualitate
Trump semneaza acorduri militare cu Qatar în valoare de aproape 3 miliarde de dolari, intensificând parteneriatul strategic

Într-un moment cheie pentru securitatea regională, Qatar va cumpăra drone de ultimă generație și sisteme anti-drone din partea companiilor americane de apărare
Trump încheie acorduri majore cu Qatar pentru întărirea alianței
Președintele Donald Trump a semnat astăzi, în cadrul unei ceremonii oficiale, două importante acorduri de apărare cu Qatar, consolidând astfel parteneriatul strategic în domeniul securității regionale. Qatar va plăti aproape 2 miliarde de dolari pentru dronele fără pilot MQ-9B de la General Atomics și un miliard de dolari pentru sisteme de contramăsuri anti-drone de la Raytheon.
Acordurile, deja aprobate, primesc acum o confirmare oficială
Deși ambele achiziții fuseseră deja aprobate de Departamentul de Stat al SUA, evenimentul de semnare a reprezentat angajamentul oficial al Administrației Trump de a accelera investițiile Qatarului în securitatea comună. White House a subliniat că aceste decizii „accentuează intenția președintelui Trump de a intensifica colaborarea în domeniul apărării, sporind descurajarea regională și beneficiind industria de apărare americană”.
Un semn clar al angajamentului în regiune
Prezent în timpul ceremoniei, Trump a fost filmat semnând documentele, însoțit de oficiali și de reprezentanți ai companiilor implicate, în timp ce alte acorduri comerciale valorând miliarde de dolari au fost anunțate ca fiind parte din pachetul de colaborare economică.
Detaliile acordurilor de apărare
Potrivit Departamentului de Stat, în martie a fost aprobată vânzarea a opt drone MQ-9B către Qatar, cu o valoare estimată la aproape 2 miliarde de dolari. În pachetul de livrare se includ, pe lângă drone, sute de bombe, rachete, radare, sisteme de comunicații prin satelit și echipamente conexe, precum și suport tehnic american.
De asemenea, deal-ul pentru sistemele anti-drone datează din noiembrie 2022, fiind aprobat încă de atunci. În documentație se menționa solicitarea pentru 10 sisteme FS-LIDS (Fixed Site – Low, Slow, Small Unmanned Aerial System Integrated Defeat System), împreună cu 100 de interceptori, kituri de război electronic și alte echipamente conexe.
Context geopolitic și alte acorduri semnificative
Acordurile cu Qatar vin pe fondul unui alt pact major, anunțat de Casa Albă, de aproape 142 de miliarde de dolari, cu Arabia Saudită, deși detaliile respective rămân confidențiale și există semne că negocierile sunt încă în curs. În verdictul general, aceste acorduri reflectă o strategie de consolidare a influenței americane în regiune și de reconfigurare a apărării din Orientul Mijlociu, într-un moment de instabilitate și tensiuni crescute.
Actualitate
Vânzarea militară în străinătate pentru Emiratele Arabe Unite: Șase avioane Chinook și alte echipamente în valoare de peste 1,3 miliarde de dolari

Aprobarea oficială în contextul vizitei Președintelui Trump în Orientul Mijlociu
Pe fondul vizitei oficiale a președintelui Donald Trump în regiune, care a început în Arabia Saudită, Departamentul de Stat al SUA a anunțat că a aprobat o posibilă vânzare militară externă (FMS) către Emiratele Arabe Unite a șase elicoptere Chinook CH-47F, în valoare estimată la 1,32 miliarde de dolari.
Detalii despre acord: Echipamente și capabilități avansate
Potrivit comunicatului, această tranzacție va dota flota de elicoptere, construite de Boeing, cu capabilități de refulare aer-aer, inclusiv 12 motoare T-55-GA-714A și patru piese de schimb, dar și cu sisteme GPS, de comunicație, avertizare contra rachetelor, armament, radar și detectare laser.
Obiectivele misiunilor și implicațiile pentru apărarea UAE
„Vânzarea propusă va îmbunătăți capacitatea Emiratelor Arabe Unite de a răspunde amenințărilor curente și viitoare, extinzând raza de zbuc,” se precizează în comunicat. Se așteaptă ca aceste echipamente să fie folosite în operațiuni de căutare și salvare, asistență umanitară, intervenții în caz de dezastru sau contraterorism. Oficialii asigură că Emiratele Arabe Unite vor putea integra cu ușurință aceste echipamente în forțele sale armate.
Forța de muncă și aspecte legate de transfer tehnologic
Pentru implementarea acestei vânzări, va fi nevoie de 10 reprezentanți americani (doi guvernamentali și opt contractor). Cu toate acestea, nicio mențiune nu a fost făcută despre transferul tehnologic, deși Emiratele și Arabia Saudită au solicitat producție locală în cazul oricărui angajament militar extern.
Statusul contractului și situația anterioară a pieței de Rotorcraft
Aceasta este o notificare formală transmiasă Congresului prin intermediul Agenției pentru Cooperare în Domeniul Securității și Apărării (DSCA). Totuși, acordul nu este încă definitiv, întrucât numărul de echipamente și valoarea pot fi ajustate în timpul negocierilor. În plus, această notificare deschide o perioadă de 30 de zile pentru eventuale blocări ale legislației.
În mai 2023, UAE a anulat un contract de 888 milioane de dolari pentru elicoptere Caracal cu Airbus, din cauza costurilor de întreținere ridicate și a dificultăților de adaptare la noile cerințe modulare. Acest lucru a lăsat cererea pentru noi elicoptere fără răspuns până la acest anunț.
Suport pentru Forțele Aeriene ale UAE
Pe lângă diagrama principală, Statul Departamentul a aprobat și o altă vânzare militară în valoare de 130 milioane de dolari pentru susținerea și echiparea F-16E/F Block 60, cunoscute ca „Desert Falcon”, operaționate de Emirate.
Vizita lui Trump și posibile acorduri militare viitoare
Președintele Trump a sosit astăzi în Arabia Saudită în prima sa vizită internațională oficială, urmată de întâlniri cu liderii din Emiratele Arabe Unite și Qatar. Se așteaptă anunțarea altor acorduri militare, unele semnate încă din primul său mandat. La acea vreme, administrația Trump a autorizat prima înțelegere pentru vânzarea de F-35 către un stat arab, însă această autorizare a fost ulterior suspendată de administrația Biden din cauza îngrijorărilor legate de utilizarea avioanelor stealth într-o țară cu rețeaua 5G Huawei din China.
Actualitate
Planul lui Donald Trump de a transforma temporar un Boeing 747 din Qatar în Air Force One, criticat de democrați

O potentială încălcare a conflictului de interese și riscuri pentru securitatea națională
Planul fostului președinte Donald Trump de a accepta „temporar”, ca un cadou, un avion Boeing 747 deținut anterior de familia regală din Qatar pentru a-l transforma în noul Air Force One a fost criticat vehement, astăzi, de congresmeni democrați, care au avertizat asupra unor riscuri serioase pentru interesul național și securitatea statului.
Conflicte de interese și riscuri de securitate
Potrivit mai multor publicații, în weekend, administrația Trump plănuia să accepte ca dar de la guvernul Qatarului acest avion și să-l folosească ca transport oficial pentru președinte în timpul mandatului actual. Surse citate de The New York Times susțineau că această înțelegere ar permite transferul ulterioar al proprietății către biblioteca prezidențială a lui Trump, după ce acesta părăsește funcția, ceea ce ar putea deschide calea pentru utilizarea personală a avionului.
Deși oficialii Qatarului afirmă că încă nu s-a luat o decizie finală, Trump a confirmat indirect planul, într-o postare pe Truth Social, spunând că „Departamentul de Apărare primește un CADOU, GRATUIT, un avion 747 pentru înlocuirea Air Force One învechit de 40 de ani.” Anunțul oficial urma să fie făcut în cadrul vizitei în Qatar, relatează ABC News.
Critici din partea congresmenilor
Senatorul Jack Reed (D), membru de rang al Comitetului pentru Servicii Armate din Senat, a avertizat că acceptarea avionului fără aprobarea Congresului reprezintă o „încălcare clară” a Clauzei de Emolument, care interzice oficialilor federali să accepte cadouri sau beneficii financiare din partea unor state străine fără ok-ul legislativ.
„Mai alarmant este ideea că acest avion ar putea fi folosit ca Air Force One, ceea ce ar crea riscuri imense de contrainformații, oferind o țară străină acces la sisteme sensibile și comunicații”, a declarat Reed.
Deputatul Joe Courtney (D), președintele subcomitetului de operațiuni navale și forțe de proiecție a Camerei, care supraveghează programul Air Force One, a spus că planul este „total inutil” având în vedere faptul că programul de înlocuire VC-25B este programat pentru livrare în 2027.
„Air Force One nu este doar un avion de lux, ci necesită sisteme avansate de securitate și comunicații”, a spus Courtney. „Dacă Trump alege să urmeze această cale, va genera costuri și întârzieri inutile în modernizarea flotei actuale.”
Riscuri de contrainformații și vulnerabilități
Senatorul Mark Kelly (D), fost pilot de Navy și membru în subcomitetul pentru aviație și teren, a avertizat că tot aeroplanul trebuie să fie securizat și actualizat pentru a proteja conversațiile președintelui și interesele naționale, fiind nevoie de tehnologii sofisticate, sensori, comunicații criptate și sisteme de apărare antirachetă.
Mai mulți senatori democrati au declarat că ar putea merge până la introducerea măsurilor legislative pentru a bloca această înțelegere.
Senatorii Brian Schatz, Chris Coons, Cory Booker și Chris Murphy au spus că vor cere Senatului să reafirme principiul conform căruia oficialii publici nu trebuie să folosească poziția pentru câștig personal. Un consilier al senatorului Schatz a confirmat că acesta intenționează să depună o rezoluție de condamnare a planului lui Trump.
Obiecții și investigații
Senatorul Murphy a declarat pe rețeaua X că va obstrucționa vânzările de arme către țări care ar putea să-i favorizeze personal pe Trump, menționând în mod special darul Qatarului și investițiile din Emiratele Arabe Mudele.
Deputatul Ritchie Torres a trimis o scrisoare către inspectorul general al Departamentului Apărării și alte organisme de control, solicitând anchete asupra transferului avionului.
Trump consideră că avionul este un cadou pentru Departamentul de Apărare
Întrebat despre îngrijorările legate de faptul că avionul ar reprezenta un cadou personal, Trump a insistat că este un dar pentru Departamentul de Apărare și a spus: „Ne dau un avion gratuit. Aș putea să spun că nu dorim, să plătim noi, sau chiar să spun: ‚Mulțumesc foarte mult,’ știți?”
Contextul mai larg al planurilor de înlocuire a Air Force One
Planul lui Trump de a primi această aeronavă vine într-un context mai amplu, în care administrația sa pregătește achiziționarea primului dintre cele două noi aeronave presidintiale de la Boeing, cu termen limită înainte de 2029. Acest efort implică și colaborarea cu miliardarul Elon Musk pentru reducerea costurilor și accelerarea proiectului.
Experta Darlene Costello, responsabilă de achiziții în cadrul Forțelor Aeriene, a declarat săptămâna trecută că Boeing anticipează că primul VC-25B ar putea fi livrat în 2027, dacă cerințele tehnice actuale sunt relaxate. În opinia companiei, costurile programului s-au triplat față de contractul de 3,9 miliarde dolari, iar finalizarea proiectului mai întârzie din cauza obstacolelor tehnice legate de modernizarea avionului.
Viziunea asupra modificărilor planificate
CNBC a raportat că o companie precum L3Harris colaborează deja cu guvernul pentru a modifica avionul Qatarian, însă natura completă a modificărilor rămâne neclară. Un oficial american a spus pentru The New York Times că speranța este ca avionul Qatarian să fie livrat până la sfârșitul anului, dar acest termen, cel mai probabil, nu va permite realizarea modificărilor majore.
Riscuri de securitate și vulnerabilități
Senatorul Elissa Slotkin (fost analist CIA) a avertizat pe rețelele sociale că avionul Qatarian ar putea fi extrem de vulnerabil la bug-uri, dispozitive de urmărire și alte echipamente de spionaj, mai ales pentru că Qatarul a avut acces asupra avionului în timpul fazelor de producție. Ea a făcut referire la operațiunei secrete israeliene de sabotaj din Liban, adăugând că accesul în timpul fabricației poate avea consecințe grave pentru securitatea națională.
-
Exclusivacum 4 zile
Teatru de proastă calitate și impostori de doi bani în Ploiești: Escrocheria anului – doi farisei care-și fură „icoanele” și-și joacă rolurile de-adevărate prosteală
-
Exclusivacum 3 zile
Secția-fantomă de la Penitenciarul Târgșor: milioane risipite și o stare de criză repetată
-
Exclusivacum 4 zile
Vlad Nichita, la marginea eșecului? Avocatul plătește prețul dezvăluirilor noastre și amână verdictul final
-
Exclusivacum 23 de ore
Scandalul imobiliar al secolului la Ploiești și București: mafie, escrocherie și impostură pe ruinele Legii!
-
Exclusivacum 4 zile
Tot mai multe confirmări oficiale despre ilegalitățile din Vama Ploiești: O criză generalizată de corupție și ilegalități
-
Exclusivacum 2 zile
Un elev de poliție din Câmpina demonstrează curaj și responsabilitate în Târgu-Jiu
-
Ancheteacum 3 zile
Primul judecător de la Înalta Curte de Casă și Justiție care se pensionează după anunțul creșterii vârstei de pensionare
-
Exclusivacum 3 zile
Inspecția Muncii din IGPR, un exemplu de ineficiență și birocrație