Anchete
Cine l-a propus si de ce e secret? – Comisarul de Prahova
Vineri dimineata, am fost martorii unui nou conflict institutional, intre presedinte si Guvern, in jurul unei presupuse decizii a Cabinetului Dancila de a reloca ambasada Romaniei in Israel, de la Tel Aviv la Ierusalim. Spunem „presupuse”, pentru ca pe lista actelor adoptate de Guvern la ultimele sedinte nu figura un astfel de memorandum si nici purtatorul de cuvant al Guvernului nu stia nimic despre existenta acestuia.
Singurul care stia era presedintele PSD, Liviu Dragnea, care a si anuntat hotararea Executivului de a muta reprezentanta diplomatica in Ierusalim, o decizie care contrazicea pozitia adoptata de Romania pana in prezent, alaturi de celelalte state europene.
Am incercat sa aflam, totusi, cine a scris acest memorandum si cine isi asuma consecintele acestuia, intr-o zi cand premierul nu ii raspunde presedintelui la telefon, iar ministrul de Externe e plecat in Tunisia. Nu e de ignorat faptul ca, nici la sedinta in care documentul a fost adoptat, Teodor Melescanu nu a participat.
Am cerut memorandumul mai intai Guvernului. Acesta ne-a comunicat ca documentul a fost initiat de Ministerul Afacerilor Externe si ca ramane secret.
„Caracterul documentului este stabilit de catre initiator, potrivit legislatiei si normelor de tehnica legislativa. In cazul la care faceti referire, Ministerul Afacerilor Externe a decis sa inainteze Memorandumul spre dezbatere, in sedinta de guvern, la categoria „Documente confidentiale”. Decizia de clasificare a documentului in aceasta categorie a fost luata din considerente de politica externa si pozitionare a Romaniei, pana la momentul finalizarii procesului de consultare si adoptare a deciziei finale”, se arata in raspunsul Executivului remis la solicitarea Ziare.com.
Pe de alta parte, MAE precizeaza ca a fost lansat un proces de analiza si evaluare privind relocarea Ambasadei Romaniei de la Tel Aviv la Ierusalim, dar aminteste si ca Romania a avut intotdeauna o pozitie echilibrata in gestionarea dosarului israeliano-palestinian.
Intr-un punct de vedere remis Ziare.com, Ministerul Afacerilor Externe nu isi asuma, transant, o responsabilitate in ceea ce priveste memorandumul confidential adoptat de Guvern si anuntat de Liviu Dragnea, privind mutarea ambasadei.
„Prin initierea acestui demers, se urmareste identificarea celui mai potrivit mod de pozitionare/actiune a Romaniei, tinand cont de ultimele evolutii in acest dosar, precum si de un proces de consultare si coordonare, consistent si aplicat, cu partenerii si aliatii strategici ai Romaniei”, se arata in documentul MAE.
Ministerul Afacerilor Externe precizeaza, totusi, ca Romania a avut o pozitie echilibrata in gestionarea dosarului israeliano-palestinian, fapt confirmat inclusiv de recunoasterea, in plan bilateral, de mai bine de trei decenii a statului palestinian.
„Reamintim ca pozitia echilibrata este sustinuta inclusiv de preocuparea constanta a tarii noastre, in ceea ce priveste comunitatea originara din Romania aflata atat in statul Israel, cat si in Palestina”, se arata in document.
Ce nu spune, insa, raspunsul Ministerului Afacerilor Externe, este daca memorandumul anuntat de Liviu Dragnea este redactat cu consultarea prealabila a ministrului de Externe si daca are semnatura lui Teodor Melescanu.
Sunt intrebari pe care Ziare.com le-a adresat MAE, dar care nu au primit, pana acum, un raspuns.
De altminteri, nici presedintele Klaus Iohannis nu a fost consultat sau anuntat si nici nu a reusit sa afle detalii, vineri, pentru ca premierul Viorica Dancila nu i-a raspuns la telefon.
Potrivit unui comunicat al Administratiei Prezidentiala, Klaus Iohannis sustine in continuare asa-numita „solutie a celor doua state”.
„Presedintele Klaus Iohannis considera ca initiativa Guvernului Romaniei poate reprezenta, eventual, cel mult inceputul unui proces de evaluare in materie, care poate fi finalizat doar in momentul incheierii negocierilor privind Procesul de Pace din Orientul Mijlociu, in cadrul caruia statutul Ierusalimului reprezinta o tema centrala. Acest statut poate fi stabilit numai in urma incheierii unui acord direct si final intre parti”, transmite Administratia Prezidentiala.
Mai mult, Presedintia aminteste ca rolul prim-ministrului este „unul de executie, asadar, unul derivat, si nu originar, cum este cel al presedintelui Romaniei”, asa cum a stipulat si Curtea Constitutionala.
Pe baza art.80 alin. (1) din Constitutie, care afirma ca presedintele Romaniei reprezinta statul roman, Curtea Constitutionala, prin deciziile 784/26.09.2012 si 683/27.06.2012, a aratat ca „regimul politic consacrat de Constitutie trebuie sa fie calificat ca fiind unul semiprezidential si ca, potrivit art.80 alin. (1) din Constitutie, presedintele Romaniei reprezinta statul roman, ceea ce inseamna ca in planul politicii externe conduce si angajeaza statul”.
Urmareste Ziare.com si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Ziare.com.
Anchete
CNAIR anunță restricții temporare de trafic pentru reparațiile urgente ale podului de peste Tisa
Anchete
Normele de aplicare privind decontarea transportului au fost publicate
Sindicatul Sidepol anunță că au fost publicate normele de aplicare privind decontarea transportului. În Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 904/06.09.2024, a fost publicat OMAI nr. 145/05.09.2024, care completează Normele metodologice de aplicare la nivelul Ministerului Afacerilor Interne a HG nr. 1198/2022, referitoare la drepturile de transport pe teritoriul național ale personalului din instituțiile de apărare, ordine publică și securitate națională, aprobate prin OMAI nr. 181/2022.
Anterior, organizația noastră a adus la cunoștință principalele prevederi ale OMAI nr. 145/05.09.2024 cu ocazia punerii în transparență decizională a acestuia, propunând, în cadrul unei ședințe a Comisiei de Dialog Social, modificarea sau eliminarea unor prevederi cu impact negativ asupra beneficiarilor drepturilor de transport.
Atentie pentru politistii eligibili!
Atragem atenția politistilor eligibili pentru drepturile de transport care nu au depus cererea de alocare a sumei forfetare reprezentând decontarea drepturilor de transport lunar (zilnic)/săptămânal/bilunar, începând cu data de 12.07.2024. Aceștia sunt rugați să depună astfel de cereri până în a 15-a zi lucrătoare de la data intrării în vigoare a prevederilor OMAI nr. 145/05.09.2024, dacă îndeplinesc condițiile de acordare a contravalorii transportului sub forma unei sume forfetare conform noilor reglementări.
Nedepunerea cererii în termenul menționat va duce la încetarea contravalorii transportului sub forma unei sume forfetare începând cu data de 12.07.2024.
Pentru mai multe detalii, consultați modificările normelor de decontare a transportului și tabelul cu noile sume forfetare. (Cerasela N.).
Vezi modif. norme decontare transport.
Anchete
Polițiștii de frontieră depistează trei cetățeni irakieni ascunși într-un autocamion la Giurgiu-Ruse
Polițiștii de frontieră din cadrul Punctului de Trecere a Frontierei Giurgiu-Ruse au depistat, în urma unui control amănunțit, trei cetățeni irakieni ascunși printre rulouri cu etichete, într-un autocamion condus de un cetățean turc.
Incidentul a avut loc atunci când un cetățean turc, în vârstă de 56 de ani, s-a prezentat la Punctul de Trecere a Frontierei Giurgiu-Ruse pentru a intra în țară la volanul unui autocamion ce transporta rulouri cu etichete pe ruta Turcia-Cehia.
Pe baza analizei de risc, polițiștii de frontieră au decis efectuarea unei verificări amănunțite a mijlocului de transport, în colaborare cu polițiștii de frontieră bulgari. În timpul controlului, au fost descoperite ascunse în interior trei persoane de sex masculin.
Asupra celor în cauză nu au fost găsite documente de identitate, aceștia declarând verbal că sunt cetățeni irakieni și că au urcat în autocamion într-o parcare din Turcia, în apropierea frontierei turco-bulgare, fără ștința șoferului.
Având în vedere circumstanțele constatate, șoferul, autocamionul și persoanele descoperite ascunse au fost preluate de către reprezentanții Poliției de Frontieră Bulgare, pentru continuarea cercetărilor și luarea măsurilor legale ce se impun. (Sava N.).
-
Exclusivacum 5 zile
Fiasco la IJP Prahova: mobilizarea ireală sub comanda lui Ginel Preda/MOBEX PH-DB-24
-
Exclusivacum 4 zile
Teapa oferită de operatorul de salubritate UWS/Rosal Ploiesti: Impasibilitatea autorităților ADI și CJ Prahova și legăturile cu foști ofițeri SRI
-
Exclusivacum 4 zile
Dublu standard în Poliție: Abuzurile de la IPJ Prahova și Justiția Selectivă
-
Exclusivacum 5 zile
Scandalul WHITE TOWER continuă: Mesaje halucinante și umilințe în afaceri imobiliare
-
Exclusivacum 5 zile
Controversele din CSM Ploiești: Dănuț Burghelea și acuzele de abuz și umilință
-
Exclusivacum 5 zile
Încercarea de a mascara Justiția:incompatibilități și abateri în cazul judecătorului C5 de la Judecătoria Vălenii de Munte (II)
-
Exclusivacum 5 zile
În spatele cortinei: Cum rețelele mafiote controlează sănătatea publică în România – scandalul Sterileco și indiferența autorităților
-
Exclusivacum 4 zile
Primul spot de prezidențiabil al lui Nicolae Ciucă