Actualitate
EXPLOZIV/Vărul lui Florian Coldea de la SRI în scandalul chinezului pește terorist din tunul Cuprumin

Wang Yan, omul de afaceri chinez căruia i-a fost retrasă cetățenia română în iunie 2013, la solicitarea SRI, pe motive ce ţin de securitatea naţională, a ajuns prima oară la sediul Cupru Min pe 25 noiembrie 2016, potrivit informațiilor obținute de HotNews.ro. „Ne-am pomenit cu ei la ușă”, spune Nicolae Turdean, fost director general al companiei, referindu-se la o delegație chineză din care făcea parte și Wang Yan. De atunci, Wang Yan a făcut mai multe vizite la Cupru Min, reprezentând cel puțin trei companii străine, și cu aprobări din partea departamentului de securitate din Ministerul Economiei, dar și fără aprobări. Un an mai târziu, în octombrie 2017, a ajuns să semneze cu societatea Cupru Min un contract de cumpărare a întregii producții de concentrat de cupru, beneficiarul fiind Merlion Resources Holding Limited.
Conform Flux 24, la aceea vreme la Cuprumin director economic era Eugen Coldea, prezentat de presă drept vărul fostului șef operativ al SRI, Florian Coldea.
În afacere apare patronul Adevărul și Prima TV, Cristian Burci, mogulul pro DNA.
Numele lui Wang Yan apare și în investigația lui Cătălin Tolontan privind o rețea de prostituție care în 2005 exploata minore, fiind invocate inclusiv fimări cu polițiști români care făceau sex. În 2009 DIICOT a închis un caz disjuns, fără ca Wang Yan sau ofițerii români din acest dosar să fie trimiși în instanță.
Wang Yang era denumit în stenogramele DIICOT „Senatorul”.
În 1999, Wang Yan a primit cetățenia română sub numele de Alexandru Ioan.
SRI a cerut în 2012 retragerea cetățeniei lui „Alexandru Ioan, pe numele anterior Wang Yan, în temeiul articolului 32 alin (1) din Legea nr. 21/1991, care prevede retragerea cetățeniei pentru <Persoana care este cunoscută ca având legături cu grupări teroriste sau le-a sprijinit, sub orice formă, ori a săvârșit alte fapte care pun în pericol siguranța națională>”.
În 2013, președintele Autorității Naționale pentru Cetățenie dispune retragerea cetățeniei.
În 2017, însă, Wang Yan revine la București, în calitate de cetățean chinez, locuind în prezent în București, și câstigă licitația organizată de societatea strategică Cupru Min prin Merlion Resources, un trader din Hong Kong pe care îl reprezintă.
Cupru Min este o societate comercială ce are ca acționar unic statul român, prin Ministerul Economiei. Cupru Min deține 60% din rezervele de cupru ale țării.
RELATAREA HOTNEWS:
Totul începe în noiembrie 2016, când Wang Yan și o delegație a grupului Mercuria Energy Trading LTD, care deține Merlion Resources, s-au întâlnit cu reprezentanți ai Ministerului Economiei, la sediul instituției. Mai exact, pe 23 noiembrie 2016. S-au întâlnit cu reprezentanți ai Departamentului pentru Investiții Străine „pentru a discuta despre posibilitatea parteneriatului Româno- Chinez în dezvoltarea durabilă a zonelor industriale”, potrivit unui document obținut de HotNews.ro.
Aceste detalii apar într-un mail transmis de Dan Belcea, director general al companiei Celeran Ventures, către Nicolae Turdean, director general al Cupru Min. Din mail reiese că Celeran Ventures, companie controlată de Cristian Burci, urma să intermedieze o vizită a chinezilor la Cupru Min. „Vă rog să aveți amabilitatea de a primi delegația companiei Mercuria Group, precum și să le facilitați o vizită în zona de extracție în ziua de vineri, 25.11.2016”. Mail-ul fusese trimis pe data de 23.11.2016.
Ce s-a întâmplat mai departe? Contactat de HotNews.ro, Dan Belcea a spus că Celeran a încercat să asiste grupul Mercuria cu programarea unei vizite la Cupru Min, însă propunerea a fost refuzată de directorul general Nicolae Turdean. „După această primă vizită în Romania, cei de la Mercuria nu au mai fost interesați de o colaborare cu Celeran”, a precizat Dan Belcea.
Într-adevăr, Nicolae Turdean i-a refuzat pe cei de la Celeran, însă aceasta nu înseamnă că vizita nu a avut loc chiar pe 25.11.2016. Turdean le-a răspuns celor de la Celeran, pe 25 noiembrie, că nu poate accepta vizita deoarece „anunțul a fost in timp scurt si nu avem posibilitatea sa obținem aprobarile necesare”.
Un document publicat de stiripesurse.ro arată că vizita a avut loc, totuși, pe 25 noiembrie 2016. Documentul reprezintă o notă privind „discuțiile desfășurate de reprezentanții firmei Mercuria la sediul CupruMin SA în data de 25.11.2016”. Nota, semnată și de Nicolae Turdean, arată că „În data de 25.11.2016, la ora 12, a sosit o delegație din China, pentru a vizita obiectivul Roșia Poieni. Această delegație a fost formată din domnii Li Ping On- Director Executiv al Mercuria Group, Stephen Chui, asistent manager Director Executiv al Mercuria Group și Hu Xiaojun, reprezentantul din România al acestui grup. Grupul a fost însoțit de domnul Wang Yan-Președintele Camerei de Comerț a Chinei din România”.
În notă se precizează că Turdean le-a prezentat societatea pe planșe. Chinezii au cerut și o vizită în obiectiv, „solicitare care nu a putut fi satisfăcută în lipsa aprobărilor necesare”. Vezi aici mai multe.
Potrivit unor documente obținute de HotNews.ro, cei patru au semnat angajamente de confidențialitate prin care au declarat că au luat cunoștință de dispozițiile legale cu privire la protecția informațiilor clasificate și că se angajează să păstreze cu strictețe secretul de stat și de serviciu.
„Ne-am pomenit cu ei la ușă”, a spus Turdean, contactat de HotNews.ro. Aici apare o contradicție. Tot acesta a spus pentru jurnaliștii de la GSP că prima oară când i-a primit a fost în primăvara lui 2017, nu în noiembrie 2016. Oricum, nici atunci nu aveau aprobare de la Ministerul Economiei.
„Prin primăvara lui 2017 ne-am trezit cu o delegație în curte la Cupru Min, la Abrud. Erau însoțiți de o doamnă de la Ambasada Chinei. Nu aveau voie. (…) Din politețe, era și doamna de la ambasadă, vă dați seama, i-am poftit în birou la o cafea. Dar atât. Nu au văzut halele, exploatarea, nimic. Și i-am rugat să ia aprobare de la minister. (…)Cred că în perioada vizitelor acelea, că au fost prima, când nu i-am primit, și apoi a doua, prin vară, când au venit cu aprobare, miniștri erau domnii Tudose și Fifor”, a spus Turdean pentru jurnaliștii de la GSP.
Pănă la urmă, prima vizită a fost în noiembrie 2016, fără aprobare de la Compartimentul pentru Informații Clasificate din cadrul Ministerului Economiei, așa cum era necesar. Compartimentul este o stuctură care se află în directa subordine a ministrului economiei. (Irinel I.).
Actualitate
Camera Reprezentanților adoptă „Legea cea mare și frumoasă” a președintelui Trump, trimițând un pachet masiv de 150 de miliarde de dolari pentru apărare pe biroul președintelui

O victorie dificilă pentru administrația Trump, cu implicații majore pentru bugetul Pentagonului și prioritățile de apărare
Camera Reprezentanților a aprobat „Legea Cea Mare și Frumoasă” a președintelui Donald Trump, un pachet legislativ amplu, ce include 150 de miliarde de dolari pentru apărare, trimițându-l pe biroul președintelui înainte de termenul limită stabilit de acesta, 4 iulie.
Legea, adoptată cu 218-214 voturi, a fost aprobată cu dificultate. Conducerea GOP a elaborat legea folosind un proces cunoscut sub numele de conciliere bugetară, care permite unui partid cu o ușoară majoritate în ambele camere ale Congresului să avanseze legislația fără amenințarea de a fi blocat de un filibuster al partidului advers.
Lupte interne în cadrul Partidului Republican
Cu toate acestea, republicanii s-au luptat asupra detaliilor măsurii ample, care include 150 de miliarde de dolari pentru apărare, finanțare suplimentară pentru securitatea frontierei, o prelungire a reducerilor de taxe adoptate în prima administrație Trump și reduceri masive de cheltuieli pentru programe precum Medicaid și Programul Suplimentar de Asistență Nutrițională. Neadoptarea legii ar fi fost un dezastru pentru Pentagon, al cărui buget fiscal 2026 a fost construit în jurul finanțării suplimentare din conciliere.
O noapte dramatică în Congres
Într-un moment dramatic de la sfârșitul nopții trecute, a părut că legea nu avea voturile republicane necesare pentru a fi adoptată. Cinci parlamentari republicani au votat inițial împotriva unei moțiuni procedurale pentru a avansa legea – suficient pentru a împiedica avansarea acesteia – în timp ce alți opt republicani s-au abținut de la vot.
Persuasiunea Speakerului Johnson
Pe parcursul mai multor ore, Președintele Camerei, Mike Johnson, a reușit să convingă toți acei parlamentari republicani să voteze în favoarea legii, cu excepția unuia: Rep. Brian Fitzpatrick din Pennsylvania. Atât Fitzpatrick, cât și Rep. Thomas Massie din Kentucky s-au opus legii în timpul votului final.
Priorități de finanțare în pachetul de apărare
Deoarece Camera a optat pentru adoptarea versiunii legii elaborate de Senat, fără modificări, versiunea Comisiei pentru Servicii Armate a Senatului privind majorările cheltuielilor pentru apărare va intra în vigoare. În forma sa finală, această lege includea:
- 29 de miliarde de dolari pentru construcția de nave și alte cheltuieli legate de baza industrială maritimă. Această finanțare este crucială pentru ca Marina să poată plăti cele 16 nave solicitate în cererea sa pentru anul fiscal 2026, inclusiv două distrugătoare din clasa Arleigh Burke și un al doilea submarin din clasa Virginia.
- 25 de miliarde de dolari pentru Golden Dome, scutul intern de rachete care este una dintre cele mai mari priorități de apărare ale lui Trump, cu un cost total estimat la 175 de miliarde de dolari.
- 25 de miliarde de dolari pentru muniții, distribuiți între numeroase programe. Cea mai recentă versiune a legii SASC a adăugat investiții de 5 miliarde de dolari în lanțurile de aprovizionare cu minerale critice.
- 16 miliarde de dolari pentru a accelera tehnologiile inovatoare, cum ar fi dronele, inteligența artificială și armele cu costuri reduse. În cea mai recentă revizuire a legii, SASC a crescut finanțarea pentru Oficiul pentru Capacități Strategice de la 250 de milioane de dolari la 600 de milioane de dolari.
- 15 miliarde de dolari pentru modernizarea nucleară, cu cea mai recentă versiune a legii adăugând 150 de milioane de dolari pentru a accelera programele de livrare a armelor nucleare și eliminând 96 de milioane de dolari din cheltuielile clasificate.
- 12 miliarde de dolari pentru cerințele de descurajare Indo-Pacific. În cea mai recentă revizuire a legii, SASC a șters 5,1 miliarde de dolari din fondurile spațiale clasificate din această secțiune, adăugând 1 miliard de dolari pentru avionul spațial X-37 și 3,6 miliarde de dolari pentru sateliți militari, printre alte investiții spațiale.
- 9 miliarde de dolari pentru superioritatea aeriană. Cea mai recentă versiune a legii a șters 1 miliard de dolari din cheltuielile pentru programe clasificate și a inserat 600 de milioane de dolari pentru o aeronavă de atac la distanță lungă a Forțelor Aeriene și 500 de milioane de dolari pentru o aeronavă de atac la distanță lungă a Marinei – două eforturi care nu par să fie asociate cu un program de înregistrare cunoscut public.
Actualitate
Scandal în Moldova: Blocul „Victoria” inițiază colectarea de semnături pentru unirea cu Rusia, anunță oligarhul Ilan Șor de la Moscova
Actualitate
Val de arestări în Turcia: Erdogan intensifică presiunea asupra opoziției, acuzații de corupție aruncă o umbră asupra democrației

Trei primari ai Partidului Republican al Poporului (CHP), reținuți sub suspiciunea de corupție, stârnind indignare și acuzații de abuz de putere.
Într-o mișcare controversată, trei primari importanți ai opoziției din Turcia au fost reținuți sâmbătă, 5 iulie, sub acuzații de corupție, alimentând tensiunile politice deja existente. Zeydan Karalar, primarul orașului Adana, Abdurrahman Tutdere, primarul orașului Adıyaman, și Mühittin Bocek, primarul orașului Antalya, toți membri ai Partidului Republican al Poporului (CHP), se află acum sub anchetă, conform informațiilor furnizate de Associated Press.
Acuzații similare, destine separate?
Agenția Anadolu din Turcia a raportat că, deși cazurile primarilor din Adana și Adiyaman sunt interconectate, cel al primarului din Antalya este tratat separat. Detaliile specifice ale acuzațiilor nu au fost încă făcute publice în totalitate, dar acuzațiile de corupție planează greu asupra viitorului lor politic.
Reacția primarului Karalar: „Nu am făcut compromisuri în ceea ce privește onestitatea”
Într-o scrisoare publicată online imediat după reținere, primarul orașului Adana, Zeydan Karalar, a denunțat ceea ce el numește o detenție „nedreaptă și ilegală”. „Știți că am încercat doar să îndeplinesc datoria sacră pe care mi-ați dat-o,” a scris Karalar. „Nu m-am închinat și nici nu o voi face. Nu am făcut compromisuri în ceea ce privește onestitatea.”
CHP denunță „răzbunare politică”
Reacția din partea CHP nu a întârziat să apară. Președintele CHP, Burhanettin Buluț, a condamnat reținerile, acuzând guvernul de folosirea sistemului judiciar ca „armă de răzbunare politică”. Buluț a subliniat că „nu le pasă de lege, ci de a-și proteja propria putere” și a promis că partidul său „nu se va supune niciodată acestui sistem murdar care lovește voința poporului”. Mai mult, Bulut a lansat un apel către locuitorii din Adana pentru a protesta împotriva detenției primarului.
Un tipar alarmant?
Aceste arestări vin într-un context politic tensionat, marcat de acuzații similare îndreptate împotriva altor figuri proeminente din opoziție. Cu o zi înainte, fostul primar al orașului Izmir, Tunç Soyer, și președintele provinciei Izmir din CHP, Șenol Aslanoglu, au fost și ei reținuți sub acuzații de corupție.
În martie, Ekrem Imamoglu, primarul Istanbulului și un rival politic important al președintelui Erdogan, a fost de asemenea reținut sub acuzații similare. Deși Imamoglu a fost ulterior eliberat și desemnat candidat la președinție de către CHP, arestarea sa a declanșat proteste masive în toată Turcia.
Întrebări fără răspuns
Aceste evenimente ridică semne de întrebare serioase cu privire la independența sistemului judiciar turc și la utilizarea acuzațiilor de corupție ca instrument politic. Criticii susțin că președintele Erdogan folosește aceste acuzații pentru a intimida și a reduce la tăcere opoziția politică, consolidându-și astfel puterea.
Rămâne de văzut cum vor evolua aceste cazuri și ce impact vor avea asupra viitorului politic al Turciei. Un lucru este cert: tensiunile politice sunt în creștere, iar democrația turcă se află într-un moment critic.
-
Exclusivacum 5 zile
Penitenciarul Târgșor: O menajerie a ilegalităților, condusă de un director cu GPS-ul defect și protejată de DIP-ul Stockholm
-
Administratieacum 2 zile
Canicula paralizează traficul greu: Restricții drastice în 15 județe din 7 iulie 2025
-
Exclusivacum 3 zile
Prahova putredă: Justiția confirmă, mafia imobiliară se destramă (incet, dar sigur!)
-
Exclusivacum 2 zile
„Ați sărit ca sacalii pe președintele nostru!”: Sindicatul Solidaritatea Ploiești acuză abuzuri și promite răzbunare
-
Exclusivacum 2 zile
Vălenii de Munte: Circul justiției continuă! Telefon confiscat ilegal și o femeie transformată în trofeu pentru polițiști prea zeloși
-
Exclusivacum o zi
Inspecția penitenciară: Spectacol de marionete sau circ cu pretenții de control?
-
Exclusivacum 5 zile
Impactul noilor măsuri fiscale asupra polițiștilor
-
Exclusivacum 3 zile
DOBROGEA, CÂMP DE EXPERIMENTE. Fermierii acuză teste ilegale și pericole geopolitice! SISTEMUL ANTIGRINDINĂ, groparul agriculturii romanesti: Dezvăluiri Incendiare!