Actualitate
V4 sau V8?

Faimosul Grup de la Visegrad, practic statele care au intat în primul val atât în NATO cât și în Uniunea Europeană, se dilată și se contractă în mod straniu. V4 înseamnă Polonia, Ungaria, Cehia și Slovacia. Li s-au adăugat, relativ de curând, România, Croația, Bulgaria și Slovenia. Dar noua solidaritate este întrucâtva sub semnul întrebării. Ce urmăresc statele de la Visegrad în cele două formule? Ce șanse au ele de a-și impune din ce în ce mai energic interesele în fața nucleului dur al Uniunii Europene? Unde este interesul României?
În aceste zile, asistăm la clamarea unei noi alianțe chiar în interiorul grupului restrâns al statelor de la Visegrad. După cum se știe, în urma modificării Legilor Justiției, într-un sens inacceptabil pentru nucleul dur al Uniunii Europene, Polonia urmează să fie sancționată. Prin ridicarea dreptului de vot și prin blocarea finanțărilor UE. Penalizarea Poloniei se face printr-o decizie a majorității statelor UE. Deci nu în unanimitate. Ungaria a declarat ferm că se opune sancționării partenerului său din Visegrad. Nu se știe în acest moment cum vor proceda celelalte state din V4 sau din V8.
Înainte de a analiza perspectivele acestei organizații informale a unui grup de state din Europa centrală și de est, este util să le reamintesc cititorilor că, relativ de curând, cele 8 state s-au întâlnit la nivelul miniștrilor de externe și au convenit asupra a două domenii în care pot promova politici și interese comune. O poziție comună asupra nucleului dur al UE și politica de apărare pe flancul sud-estic. La scurt timp, toți miniștrii de externe ai respectivelor state s-au deplasat în Marea Britanie, unde s-au întâlnit în plin Brexit cu reprezentanții acestui stat, stabilind o agendă comună pe aceleași două teme. Apoi, de câteva luni, opinia publică nu a mai auzit nimic despre vreo acțiune comună V8.
Până zilele trecute, când președintele Ungariei Viktor Orban a afirmat că este decis să susțină Polonia până în pânzele albe. În calitate de partener Visegrad. Și făcând unele precizări importante, care au scandalizat nucleul dur, în special Germania.
1). Politica Germaniei privind migranții a eșuat lamentabil.
2). Ungaria este decisă să susțină eforturile Poloniei și altor state care refuză cotele de migranți impuse de Uniunea Europeană, Germania fiind la pupitrul de comandă.
3). Ungaria și Polonia vor promova și în continuare politici cu caracter național, în interes național, de natură a întări identitatea națională a celor două state.
4). Ungaria și Polonia își vor concerta politicile pentru reformarea din temelii a Uniunii Europene, proiect în legătură cu care Viktor Orban declară că a elaborat un plan.
De mai mult timp, cele două state sunt taxate în bruxelleza funcționarilor UE drept copiii răi ai Uniunii Europene. Atât Ungaria cât și Polonia au primit după dărâmarea zidului Berlinului marele premiu acordat de Uniunea Europeană, sub forma unor finanțări masive pentru atitudinea fermă pe care cetățenii acestor state au avut-o în raport cu comunismul în general și lagărul socialist în special. Acești doi copii răi ai Uniunii Europene, în măsura în care li se adaugă celelalte state foste socialiste, care compun astăzi grupul V8, se vor putea trasforma într-o adevărată clasă rebelă a continentului. O a doua forță care, concertându-și pozițiile, ar putea să-și impună cu fermitate propriile interese și propriile politici, într-o veritabilă confruntare cu Germania și cu celelalte state ale nucleului dur.
Momentul este bine ales.
Angela Merkel, cea care a condus cu mână de fier în ultimii ani destinele Germaniei dar și ale Uniunii Europene, imunându-și hegemonia asupra continentului, probabil că nu va mai putea reveni la puterea pierdută în urma ultimelor alegeri. Pentru a mă face mai bine înțeles, dincolo de electoratul german, care a sancționat-o pentru uriașa eroare politică a invitării în Europa a un milion de migranți, există o opinie publică europeană, împărtășită formal sau informal de toate statele, care vizează încheierea unei etape lungi și stresante, în care interesele hegemonice ale Berlinului au călcat în picioare interesele celorlalte state și, în fine, există poziția fermă a lui Donald Trump, care se opune migrației, care denunță hegemonia Germaniei, care promovează prevalența statului națiune în fața globalizării.
În prezent, toate aceste linii de forță sunt de natură a alimenta cu un combustibil proaspăt și consistent statele de la Visegrad în formula V8, în măsura în care o asemenea formulă capătă consistență și va funcționa cu adevărat. Care poate fi lista maximală de obiective comune ce pot fi asumate de V8?
1). Eliminarea cotelor de refugiați.
2). O nouă viziune asupra funcționării UE, în acord și cu interesele statelor care nu fac parte din nucleul dur.
3). Un mai mare accent pus pe identitatea națională și pe promovarea intereselor specifice ale unor state.
4). O mai mare libertate vizând alegerea căilor de dezvoltare de către diverse state și adecvare în acest sens a fondurilor de coeziune.
5). O politică comună de apărare, prin creearea unei armate UE destinată în specială să apere frontul sud-estic.
6). Politici externe mai suple, atât cu axa SUA-Marea Britanie, cât și cu noua axă pe cale de stabilizare, Moscova-Teheran-Beijing.
Extrem de interesant este că, în ceea ce privește opțiunea sau non-opțiunea românilor pentru grupul de la Visegrad, taberele politice sunt identice cu cele vizând Legile Justiției și statul de drept. Exceptându-l pe Klaus Iohannis, care s-a păstrat într-o oarecare expectativă până în prezent, întreaga opoziție, cu presa aferentă, se declară împotriva Grupului de la Visegrad, susținând că prezența României în grup ar reprezenta un veritabil pericol național, în timp ce arcul majorității parlamentare merge pe o politică contrară, susținând chiar neexplicit statele de la Visegrad în formula V8. Și, semnificativ, Donald Trump face parte din această ultimă tabără.
Sorin Rosca Stanescu
Actualitate
Forțele Spațiale independente și inovatoare: inițiative pentru combatul orbital și operațiuni dinamicie

Un pachet de programe pentru a răspunde amenințărilor spațiale
Oficiul pentru Capacități Rapide în Spațiu (Space RCO) desfășoară în prezent aproximativ o duzină de programe menite să contracareze amenințările orbitale. Potențial, aceste inițiative vor conduce la dezvoltarea unei „game de produse” de subsisteme, ce vor permite Forței Spațiale să lanseze rapid noi nave spațiale cu mobilitate superioară, a declarat directorul Space RCO, Kelly Hammett.
Colaborare pentru o abordare standardizată în construcția sateliților
Hammett a indicat posibilitatea unei convergențe și parteneriate între Oficiul pentru Conștientizarea Domeniului Spațial și Operațiuni de Luptă (purtați de Col. Byron McClain, de la Space Systems Command) și Space RCO, pentru a adopta o strategie de tip „product line”, adică module și componente standardizate, pentru operațiuni dinamicie în spațiu. Aceasta presupune dezvoltarea de platforme, sarcini utile și interfețe definite, pentru a evita crearea unor sateliți „la comandă” și pentru a avansa spre o abordare repetabilă, agilă și scalabilă în stilul Space Development Agency.
De la personalizări istorice la soluții agile și comerciale
Ideea centrală, explicată de Hammett, este mutarea de la programele unicat, costisitoare și lent de dezvoltare, către platforme predefinite, reutilizabile, pentru operațiuni spațiale dinamice, precum cele utilizate de agențiile și companiile spațiale comerciale. Acest concept va permite diversificarea misiunilor, de la supraveghere la apărare și evitare a coliziunilor, prin utilizarea de „buse” (platforme operative) standardizate.
Proiecte precum Prime Fusion și înlocuirea GSSAP
Hammett a menționat că programul Prime Fusion Pilot Accelerator, implementat în colaborare cu FedTech, are ca scop accelerarea startup-urilor finanțate de capital de risc și integrarea lor cu contractorii consacrați pentru a dezvolta tehnologii de protecție pentru sateliți, precum și sisteme de evaluare și diagnoză bazate pe inteligență artificială și software de procesare video.
Un alt proiect, de natură similară, vizează contractarea de platforme „agile” pentru operațiuni dinamicie în spațiu, inclusiv pentru înlocuirea constelației GSSAP, destinat monitorizării spațiului geostaționar. Oficiul a emis o solicitare de informații pentru producția de platforme autonome, capabile să opereze minimum 48 de ore „near” geostaționar, cu funcții de întreținere orbitala, dezafectare și operațiuni de proximitate, cu termene de răspuns până pe 2 mai.
Software-ul R2C2 – viitorul operațiunilor spațiale
Pentru gestionarea flotelor de sateliți dinamicie, Space RCO dezvoltă software-ul de comandă și control bazat pe cloud, denumit Rapid Resilient Command and Control (R2C2). Acest sistem va deveni standard pentru toate sateliții operaționali, urmând să fie implementat în Delta 9 după 2026 – un nou centru al Forței Spațiale, destinat generării de forțe de război orbital și serviciului de proiecție a forțelor în spațiu.
Învățarea și integrarea în era războiului orbital
Hammett a avertizat că nu fiecare sistem personalizat tradițional va fi compatibil cu Delta 9 și procesul de integrare în R2C2. Astfel, industria trebuie să se adapteze pentru a-și demonstra capabilitatea de a se integra în platforma unică și agilă a Forței Spațiale, pentru a răspunde noilor provocări și operațiuni strategice din spațiu.
Actualitate
DIU și US Northern Command lansează două noi oportunități pentru dezvoltarea capabilităților împotriva dronelor mici de tip UAS

Inițiative pentru combaterea sistemelor neautorizate de aer
Unitatea pentru Inovație în Apărare (DIU), în colaborare cu Comandamentul Northern al SUA (NORTHCOM) și Biroul pentru contracararea UAS-urilor mici (JCO), a anunțat astăzi două noi oportunități pentru industrie pentru dezvoltarea de soluții în domeniul contracarării sistemelor neautorizate de aer (cUAS).
Solicitare pentru capacități de protecție cu impact redus
Prima inițiativă are în vedere o solicitare pentru „capabilități de protecție cu impact redus” (LCD), care să se extindă în întreaga coaliție militară și să integreze actualele programe de contrat UAV de mici dimensiuni. Potrivit DIU, aceste soluții vor contribui la cea de-a doua fază a efortului Replicator al Pentagonului, care urmărește să răspundă la creșterea amenințărilor militare ale Chinei.
Contextul și obiectivele programului Replicator
Primul program, anunțat în august 2023, prevedea distribuirea a mii de sisteme autonome, coste redus, pentru a contracara agresiunea chineză în următorii doi ani. A doua etapă, denumită Replicator 2, se concentrează în special pe soluții cUAS, iar DIU intenționează ca noile capabilități să minimizeze riscurile pentru trupele, civilii și infrastructurile sensibile, atât în interiorul, cât și în afara teritoriului național.
Leverage pentru inovație rapidă și adaptabilă
Solicitarea va folosi procesul DIU de deschidere către soluții comerciale (CSO), care permite colaborarea mai flexibilă și mai rapidă cu companii non-tradiționale din domeniul apărării. DIU speră ca această abordare să reducă timpul necesar pentru inovare și să elimine blocajele sistemice în achiziția de capabilități LCD. Aceasta se aliniază cu ordinul executiv recent, „Modernizarea Achizițiilor de Apărare și Stimularea Inovației în Industria de Apărare“, din luna trecută, ce urmărește accelerarea procesului de achiziție și simplificarea procedurilor pentru cumpărări rapide de tehnologii militare.
Termen și viitoare provocare de inovare
Termenul pentru depunerea ofertelor din partea industriei este 16 mai. În același timp, DIU a anunțat că intenționează să lanseze, în colaborare cu NORTHCOM, o competiție cu premii pentru soluții inovatoare în detectarea, identificarea și urmărirea UAS-urilor, deși detalii suplimentare nu au fost furnizate în acest moment.
Actualitate
Reconfigurare strategică: Armata SUA oprește două programe majore

Încetarea investițiilor: Motorul T901 și FTUAS
Pe măsură ce ies la iveală detalii suplimentare despre reducerile programelor Armatei SUA, un purtător de cuvânt al serviciului a confirmat planurile de a încheia lucrările pentru un nou motor de elicopter și pentru Sistemul Viitor Tactic Aerian fără Pilot (FTUAS). „Oprim investițiile și achizițiile în aceste două programe ca parte a inițiativei de transformare a armatei pentru a elibera resurse și a le reinvesti,” a declarat purtătorul de cuvânt.
Provocările motorului T901 și impactul deciziilor recente
De asemenea cunoscut sub numele de motor T901, Programul de Motor Turbina Îmbunătățită (ITEP) era destinat alimentării elicopterelor UH-60 Black Hawk și AH-64 Apache, oferind cu 50% mai multă putere și o eficiență a consumului de combustibil cu 25% mai bună. Însă, dezvoltarea a întâmpinat obstacole în ultimii ani. În ciuda planurilor Armatei de a închide proiectul, GE continuă dezvoltarea, concentrându-se pe atingerea obiectivelor contractului activ, inclusiv pregătirile pentru primul zbor din acest an.
Sfârșitul FTUAS și schimbarea de strategie
Programul FTUAS, destinat să înlocuiască RQ-7 Shadow, a întâmpinat de asemenea întârzieri, deși companiile Griffon și Textron erau încă în cursa pentru contract. În cadrul unei audieri a Comitetului pentru Servicii Armate al Senatului, senatorul Jack Reed a dezvăluit că Armata a oprit planurile pentru FTUAS. O parte din fondurile economisite va fi direcționată către dezvoltarea accelerată a Bell’s Future Long-Range Assault Aircraft (FLRAA).
Prioritizarea FLRAA: o nouă direcție
Armata a solicitat Bell o strategie pentru a accelera programul FLRAA, cu scopul de a aduce aparatul în dotarea soldaților cât mai curând posibil. „Încercăm să canalizăm resursele spre FLRAA pentru a devansa cronologia de implementare cu ani de zile. Avem nevoie de o aeronavă care să zboare de două ori distanța, cu dublă viteză și capacități superioare”, a menționat purtătorul de cuvânt.
-
Exclusivacum o zi
De trei ani, Incisiv de Prahova avertiza: Iată adevărul despre corupția din Penitenciarul Ploiești
-
Exclusivacum 3 zile
Dezastru în tabăra lui Nicușor Dan: campanie de dezinformare și atacuri neacoperite
-
Exclusivacum 9 ore
Teatru de proastă calitate și impostori de doi bani în Ploiești: Escrocheria anului – doi farisei care-și fură „icoanele” și-și joacă rolurile de-adevărate prosteală
-
Exclusivacum 3 zile
Ordinul MAI [S/7/2018] contrazice deciziile judecătorești privind plata sporurilor în concediu
-
Exclusivacum 2 zile
Scandal la Interne: Sindicatul Diamantul acuză abuzuri grave în acordarea majorărilor salariale „Bayraktar”
-
Featuredacum o zi
Unsprezece comercianți suspectați de fraudare a Sistemului de Garanție-Returnare: verificări în curs și semne de întrebare despre „musterii” din Prahova
-
Featuredacum 3 zile
Prioritizare analiză mutări polițiști promoția iunie 2025 pentru reîntregirea familiei
-
Ancheteacum 3 zile
Startul concesiunilor pentru proiecte hidroenergetice: o nouă etapă periculoasă pentru resursele României