Actualitate
Legea care aruncă în aer Coroana

Proiectul de lege propus Parlamentului de către președinții celor două Camere, Călin Popescu Tăriceanu și Liviu Dragnea, aruncă literalmente în aer Casa Regală. O transformă într-o instituție de interes public, finanțată de la bugetul statului. Și care, în acest scop, prezintă Guvernului rapoarte și, firește, poate fi controlată. Interesant de observat este faptul că, în realitate, inițiativa vine din interiorul Casei Regale. De aici au fost declanșate demersurile pentru a avea o asemenea lege. Cine sunt inițiatorii și ce au urmărit ei?
În mod cert, ideea a fost promovată de Principesa Margareta și de soțul acesteia, Radu Duda. Dar oare cum a apărut această idee care pune între paranteze sau chiar sub semnul întrebării Casa Regală în substanța ei și ce au urmărit de fapt ințiatorii? Dacă analizăm modul în care funcționează o Casă Regală într-o monarhie, în raport cu existența într-o republică a acesteia și punem aceste informații în relație cu termenii în care e formulat proiectul de lege, vom descoperi substratul.
Într-un stat monarhic, se face o departajare clară între averea personală a membrilor Casei Regale, începând cu averea Regelui și Domeniile Coroanei. Domeniile Coroanei aparțin statului și așa s-a întâmplat și în România, până la abdicarea forțată a Regelui, familia regală nebeneficiind decât de uzufruct și având dreptul și în același timp obligația de a asigura administrarea acestor domenii. Domeniile Regale pot avea o valoare imensă, spre deosebire de averea membrilor Casei Regale, începând cu averea Regelui, care poate fi modestă, rezonabilă sau, după caz, impresionantă. Averea personală a Regelui Mihai nu a fost și nu este excesivă și nici măcar prea mare. Cu atât mai mult cu cât tatăl său, Carol al II-lea, nu a lăsat un testament în favoarea acestuia. Facem precizarea că atunci când a abdicat pentru a doua oară, averea sa a fost confiscată de Guvern. Oricum, este suficient de mare pentru ca urmașii săi să trăiască în cele mai bune condiții câteva generații. În schimb, Domeniile Coroanei au fost la data demisiei forțate, înainte de a fi confiscate de stat, destul de mari. Probabil că valoarea acestora se apropie de un miliard de euro. Care este importanța acestor detalii?
După revenirea în țară a Majestății Sale, Regele Mihai I de România, o bună parte din proprietățile care au aparținut Casei Regale la data abdicării forțate au putut fi recuperate. Familia Regală dispune așadar de o avere considerabilă, perla coroanei fiind Castelul Săvârșin și Castelul Peleș. În plus, pe perioada vieții, Majestatea Sa a beneficiat de efectele unei legi destinată foștilor șefi de stat. Aplicabilă și în cazul lui Ion Iliescu, Emil Constantinescu și Traian Băsescu. Această lege prevede obligația statului de a le asigura un spațiu generos de locuit, cu plata întreținerii aferente, un autoturism cu șofer, un secretariat și protecție SPP. O completare recentă a legii mai prevede și dreptul de a deține un spațiu pentru birouri precum și un personal angajat mai consistent. La decesul celui care a deținut funcția de șef de stat, efectele acestui act normativ încetează.
În consecință, după trecerea în neființă a Majestății Sale Regele Mihai, Palatul Elisabeta ar urma să fie evacuat și să primească o altă destinație, celelalte facilități conferite de stat ar urma să fie sistate, iar familia regală ar trebui să-și asigure existența din averea proprie. Proiectul de lege inițiat de președinții celor două Camere, la insistențele Principesei Margareta, are, din această perspectivă, un dublu scop.
1). De a asigura perpetuarea înlesnirilor acordate de statul român celui care, în trecut, l-a condus. Prin proiectarea acestor facilități și asupra urmașilor săi. În paranteză fie spus, se poate lesne observa că proiectul demlege este neconstituțional întrucât se referă la o singură persoană, cea a Regelui, și la ce se întâmplă după dispariția acesteia și la o singură persoană juridică, denumită Casa Regală a României. Prin reducere la absurd, creându-se acest precedent, este posibil ca în viitor și urmașii celorlalți conducători care la rândul lor au fundații, să solicite extinderea efectelor acestei legi și asupra lor.
2). Transformând Casa Regală într-o instituție privată de interes public, aflată sub umbrela Guvernului României, se deschide juridic posibilitatea ca și Domeniile Coroanei, uriașele proprietăți care nu au aparținut niciodată vreunei familii regale, să poată fi revendicate și obținute sub acest artificiu de către urmașii Regelui Mihai.
Este adevărat, Casa Regală a României a acționat într-o oarecare măsură ca o fundație, inițiind o serie întreagă de proiecte de interes public și cu efecte benefice asupra societății românești. Dar oare nu așa procedează orice fundație din această țară? La fel de adevărat este că asociațiile și fundațiile de interes public pot fi, într-o oarecare măsură, finanțate de Guvern. Pentru proiecte punctuale. Asta solicită în definitiv și Casa Regală a României. Numai că există două mari diferențe.
1). Tranformarea Casa Regală a României într-o instituție de interes public îi schimbă fundamental statutul. Păstrându-și denumirea, ea încetează cu desăvâșire să mai fie cea fost odată. Ea devine, păstrând denumirea de Casă Regală, o asociație sau o fundație ca oricare alta. Renunțând practic la substanța care a definit-o până în prezent.
2). În schimb, în acest fel, Casa Regală are acces la revendicarea Domeniilor Coroanei.
Întrucât vorbim despre o valoare colosală, cea a Domeniilor Coroanei, ne punem firește întrebarea ce nevoie are o familie îndestulată financiar, cum este familia regală, de aceste domenii și de ce o fundație care face proiecte benefice, dar relativ modeste în beneficiul societății, are nevoie să acceseze proprietăți atât de valoroase și, în plus, să beneficieze 49 de ani de Palatul Elisabeta, dar și de finanțare anuală din partea Guvernului. Oare așa procedează statul sau Parlamentul și în ceea ce privește alte fundații, dintre care unele, cu bani strânși din donații, materializează proiecte mult mai generoase?
Este limpede că aici se ascunde un interes în primul rând de natură materială. Iar interesul este al descendenților Regelui Mihai. Și al familiilor acestora. Mă gândesc că un cu totul și cu totul alt proiect ar fi de natură să păstreze intactă, nealterată Casa Regală, speranța – oricât de firavă ar fi – a românilor în revenirea la monarhie precum și demnitatea statului român. Tocmai de aceea am propus și propun în continuare renunțarea la acest act normativ, umilitor pentru monarhiști, dar și pentru statul român și materializarea unei alte idei. Și anume ca Palatul Elisabeta să devină în viitor un muzeu al tuturor regilor României, începând de la Burebista și terminând cu Regele Mihai și al tuturor voievozilor care au contribuit la formarea acestui stat și a acestui popor. (Sorin Rosca Stanescu).
Actualitate
UE exclude SUA din pachetul de finanțare SAFE de 150 de miliarde de euro: drumul spre autonomia strategică

Inițiativa SAFE, parte a programului Readiness 2030, marchează o schimbare semnificativă în politica de apărare europeană, prioritizând reînarmarea și reducerea dependenței de Washington.
Uniunea Europeană a exclus Statele Unite din accesul la noul pachet de finanțare de 150 de miliarde de euro (163 de miliarde de dolari) pentru acțiuni de securitate în Europa (SAFE), demonstrând angajamentul său față de autonomia strategică, reînarmarea accelerată și o mai mică dependență de Statele Unite pentru armament. Inițiativa SAFE face parte din programul mai amplu Readiness 2030, anunțat de Comisia Europeană. Finanțarea se va realiza prin intermediul piețelor de capital, iar fondurile vor fi redistribuite statelor membre sub formă de împrumuturi, în funcție de cerere și de planurile naționale de înarmare.
Autonomie strategică și achiziții comune
SAFE va permite statelor membre să își mărească semnificativ investițiile în apărare prin achiziții comune din industria europeană de apărare, concentrându-se pe capabilitățile prioritare. Acest lucru va contribui la interoperabilitate, predictibilitate și reducerea costurilor pentru o bază industrială europeană de apărare puternică. Achizițiile comune SAFE necesită implicarea a cel puțin două țări, una dintre acestea fiind membră UE. Pe lângă statele membre UE, sunt eligibile Ucraina, țările Asociației Europene a Liberului Schimb (EFTA) – Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția – și țările Spațiului Economic European (SEE). SUA și Regatul Unit sunt excluse.
Îndoieli privind dependența de sistemele de armament americane
Decizia de a exclude SUA reflectă îngrijorările legate de independența operațională a unor sisteme de armament americane, precum avioanele de luptă F-35. Vicepreședintele Comisiei Europene, Kaja Kallas, a subliniat necesitatea ca armata să aibă „mâini libere” în situații de criză, sugerând limitări impuse de utilizarea armelor străine.
Pachetul ReArm Europe și noul document alb de apărare
SAFE reprezintă o parte importantă din pachetul ReArm Europe de 800 de miliarde de euro, restul urmând să fie alocat în patru ani printr-o clauză de excepție pentru bugetele naționale de apărare, până la maximum 1,5% din PIB. Noul document alb de apărare al UE se concentrează pe închiderea decalajelor de capacitate, consolidarea bazei industriale de apărare, sprijinirea Ucrainei și creșterea rapidă a gradului de pregătire până la sfârșitul deceniului. Documentul evidențiază ritmul accelerat al retragerii aliaților tradiționali, inclusiv SUA, de pe scena europeană, subliniind decizia ca fiind mai rapidă decât anticipat. Acest lucru este corelat cu declarațiile pro-ruse ale președintelui Donald Trump, precum și cu suspendarea ajutorului militar și a schimbului de informații cu Ucraina.
Priorități și proiecte viitoare
Printre decalajele de capacitate vizate se numără sistemele de apărare aeriană și antirachetă, munițiile, sistemele anti-drone, dronele, echipamentele de război electronic și tehnologiile emergente precum inteligența artificială și calculul cuantic. Documentul propune o serie de proiecte comune de apărare, detaliile urmând a fi stabilite ulterior de statele membre. Comisarul european pentru apărare și spațiu, Andrius Kubilius, a menționat că Consiliul European își propune să prezinte opțiuni pentru proiecte comune de apărare statelor membre în jurul lunii iunie. Documentul subliniază importanța programelor collaborative pentru a accelera livrarea echipamentelor și pentru a spori capacitatea de producție a industriei europene de apărare. Kubilius a evitat să ofere ținte precise pentru cheltuielile de apărare ale statelor membre, sugerând totuși că o cotă de peste 2% din PIB este în concordanță cu un „nou nivel de ambiție”.
Actualitate
Armata SUA va continua transformarea rapidă a tehnologiei, în ciuda bugetului provizoriu
Actualitate
Caseta de directie are probleme si trebuie reconditionata?

Caseta de directie este una dintre cele mai importante piese de pe o masina. indiferent ca este mecanica asistata de o pompa hidraulica, electrica sau electro-hidraulica sau de o coloana electrica, ca este hidraulica sau electrica o caseta de directie face parte dintr-un ansamblu si este in directa relationare cu axul coloana volan, cu conducte sau cablaje, cu pompa sau coloana electrica cu vas de servo si asa mai departe. Dar cel mai important de stiut lucru este ca rolul ei este sa te ajute in virarea masinii, nu sa absoarba socurile gropilor de pe strazi sau sa compenseze cauciucuri uzate, jante deformate, rulmenti care huruie, discuri de frana ovalizate sau alte elemente defecte de pe masina.
Caseta de directie este gandita sa fie protejata de articulatia masinii! Rolul nostru de proprietari de autoturism ce circula pe drumurile publice si raspund de viata sau integritatea celorlalti participanti la trafic fie ei pietoni, conducatori auto sau pasageri este sa pastram masina in conditii tehnice cat mai bune! Ansamblul directie, alaturi de cel de franare au un statut special in reglementarile legale si anume fac parte din elementele de siguranta a circulatiei, daca nu avem grija macar de aceste elemente sa fie in conditii bune suntem un pericol public.
Am facut un studiu si am cautat pe internet pe site-ul RAR serviceurile autorizate din Romania sa repare casete de directie, cel mai mare si cu cel mai mare numar de recenziii de la clienti este service Tureal Steering Solutions din Bucuresti,Sector 1 alaturi de el in capitala mai exista inca trei serviceuri autorizate dar pe internet isi mai fac reclama inca 3 serviceuri neautorizate pentru operatiunea B1.4- reparatie caseta de directie si componentele acesteia. Am sunat la serviceurile neautorizate incercand sa luam un punct de vedere dar unul auzind ca sunt de la ziar a inchis telefonul iar al doi-lea a injurat spunand ca nimeni nu are ce sa-i faca ca au toate autoritatile la degetul mic iar vidul legislativ ce nu confera putere RAR de a face control la atelierele neautorizate le permite acestora sa functioneze iar cand fac greseli grave nu ai de fapt pe cine sa tragi la raspundere. Concluziile le trageti dumneavoastra!
Care sunt simptomele unei casete de directie defecte:
Caseta de directie hidraulica curge, bate sau are joc, caseta de directie electrica bate sau are joc, huruie sau nu mai functioneaza servodirectia, casetele de directie pot merge mai greu sau chiar mai usor doar in una dintre parti. Nu va jucati cu directia caci alaturi de franare sunt cele mai importante elemente de siguranta ale unei masini si pot pune in pericol nu doar pe ocupantii masinii dumneavoastra ci si pe ceilalti participanti la trafic, soferi sau pietoni!
O caseta de directie se poate strica din mai multe motive dar cel mai des intalnite defecte sunt circulatia cu articulatia fata defecta sau dezetansarea burdufelor de protectie aflate pe caseta de directie si pe bieleta de directie.
Cum evitam aceste defecte?
Pentru a afla si opinia unui specialist, am facut o cercetare si am aflat ca in Bucuresti exista cel mai mare atelier specializat in reparatia casetelor de directie din Europa de Est, TUREAL CASETE DIRECTIE, autorizat de RAR pentru reparatii de casete de directie, cu o experienta de peste 20 de ani in domeniu si i-am rugat sa ne spuna ce am putea face pentru a nu ajunge in situatia in care sa platim o suma mare pentru reparatia casetei de directie:
“Pentru a menține siguranța și durabilitatea sistemului de direcție, este esențial ca starea tehnică a articulației față să fie verificată periodic într-un atelier autorizat, dotat cu echipamente capabile să simuleze condițiile reale de drum – denivelări, treceri peste bumpere etc. Evitarea acestor verificări pe baza sfatului unui mecanic care spune că „mai merge și așa” doar pentru că nu dispune de uneltele sau expertiza necesară nu face decât să agraveze problema pe termen lung. Astfel, clientul riscă defectarea ireversibilă a casetei de direcție sau a altor componente costisitoare. Dacă bucșele uzate ar fi încă funcționale, producătorii le-ar proiecta direct în această stare. La fiecare frânare, greutatea vehiculului se transferă spre față, iar elementele menite să protejeze caseta de direcție, motorul și cutia de viteze nu își mai îndeplinesc rolul. Pe termen lung, acest lucru duce la costuri mai mari pentru client, care nici măcar nu-l poate trage la răspundere pe mecanicul ce și-a ascuns nepriceperea sub pretextul că îi protejează bugetul. În realitate, acesta preferă să efectueze doar operațiuni simple și să încaseze bani regulat, evitând reparațiile mai complexe ce ar necesita realinierea geometriei roților – un serviciu pentru care nu este pregătit.
În plus, verificarea periodică a burdufurilor de protecție este crucială. Acestea trebuie să fie etanșe, astfel încât atunci când sunt apăsate, să transmită mișcarea și către celălalt burduf, semn că aerul rămâne sigilat în interior. Problema reală nu este pierderea aerului, ci infiltrarea particulelor străine care pot compromite funcționarea casetei de direcție.” Multumim domnului Dorel Grab – Director General TUREAL CASETE DIRECTIE care a avut amabilitatea de a ne transmite aceste sfaturi.
Cat de grav este un defect la caseta de directie si cum trebuie sa procedez pentru reparatie?
In primul rand trebuie sa ne selectam un atelier specializat si autorizat RAR care sa raspunda de calitatea lucrarilor prestate. Pentru asta acel atelier trebuie sa aiba autorizatia RAR B1.4 unde B1 INSEAMNA AUTORIZARE PENTRU REPARATIILE COMPONENTELEOR AUTO IAR PUNCTUL 4 INSEAMNA SISTEMUL DE DIRECTIE. Au voie sa umble in caseta de directie alte serviceuri care nu au aceasta autorizare? NU! Pentru ca daca doresc sa se autorizeze trebuie sa faca dovada a doua lucruri simple: ca au documentatia de la producator, uneltele necesare si desigur testere profesionale pentru a verifica si elimina eventualele greseli si riscuri. Taxa catre RAR este de 80 lei/an, deci nu luati in considerare scuza ca din aceasta cauza nu se autorizeaza, realitatea este ca fac experiente pe siguranta noastra a tuturor!
Ulterior sunam, facem programare si incercati sa eliminati si cauzele care au dus la aceasta defectare a casetei de directie. Piesa noua fiind foarte scumpa in comparatie cu costul de 10-15% din valoarea piesei noi in cazul reconditionarii casetei de directie!
-
Exclusivacum 2 zile
Scandal electoral în penitenciar: Acuzații grave de manipulare și presiuni
-
Exclusivacum o zi
Ministrul Justiției, Radu Marinescu, vizită inedită la Penitenciarul Deva: un semnal puternic pentru reforma sistemului penitenciar
-
Exclusivacum 4 ore
Haos și bădărănie în Penitenciarul Botoșani: un ofițer ANP jignit de colegi
-
Exclusivacum 3 zile
Ploiești: Cătălin Stavri, pseudo jurnalistul-mafiot în serviciul primarului Volosevici – O analiză amplă a rețelei de corupție
-
Exclusivacum 4 zile
Apocalipsa „Portocalei” – inculpatul Cătălin Stavri, pseudo-jurnalistul infractor sub asediul justiției
-
Exclusivacum 2 zile
Muntele corupției: Iepuri și capcane în Vălenii de Munte
-
Exclusivacum 2 zile
Scenariul fraudelor imobiliare: Figuri si umbre în dosarul White Tower & City Gate
-
Exclusivacum 3 zile
Turnul Babel al fraudei imobiliare: Cristi Ciolan, pionul necunoscut din scandalul White Tower & City Gate