Connect with us

Actualitate

NUMIREA PROCURORILOR SI JUDECATORILOR IN FUNCTIE

Publicat

pe

Putem vorbi despre judecatori independenti daca, dupa ce acestia si-au obtinut dreptul de a fi numiti in functie, Presedintele le poate refuza, inclusiv in baza unor informatii primite de la servicii, numirea in functie?

Aceasta e intrebare pe care trebuie sa si-o puna fiecare in contextul in care spatiul public este asaltat de critici, dezinformari si acuze vehemente privind adoptarea in Comisia parlamentara a unor amendamente in urma carora Presedintele Romaniei nu mai poate refuza numirile in functiile de executie si conducere in ceea ce ii priveste pe judecatori.

De la titluri de presa precum „lovitura totala pentru Klaus Iohannis”, la acuzatii de incalcare a deciziilor Curtii Constitutionale, pana la afirmatii de-a dreptul aberante de genul ca, prin aceste modificari, s-ar “politiza” justitia (pai presedintele nu e om politic?), spatiul public abunda in interpretari emotionale sau slogane, lipsite insa de argumente legate de ceea ce ne intereseaza in final: prevederi legislative care sa conduca la intarirea independentei judecatorilor si la cresterea eficientei justitiei.

De la bun inceput este important de scos in evidenta faptul ca, in momentul in care s-a pus problema clarificarii rolului Presedintelui in numiri si al implicarii serviciilor de informatii in justitie, centrul discutiilor a fost mutat de la argumente ce tin de independenta justitiei si a judecatorilor, la cele ce tin de atributiile Presedintelui si necesitatea utilizarii informatiilor primite in cadrul CSAT in numirile din justitie.

Dat fiind ca vorbim despre legile justitiei, toate dezbaterile ar trebui sa se poarte pe argumente ce tin de independenta justitiei si, in acest cadru, pe atributiile celorlalti actori constitutionali in proces.

Tocmai din acest motiv, problema este din start gresit pusa, pentru ca dezbaterea nu este despre a mari sau diminua atributiile Presedintelui, ci despre a reglementa procedurile de numire a judecatorilor si procurorilor intr-un mod care sa asigure garantii depline de independenta, in limitele si in cadrul, evident, fixat de Constitutie.

Este momentul in care trebuie sa ne intrebam ce ne dorim: o justitie cu adevarat independenta, in care accesul in functia de judecator si procuror, precum si in functia de conducere a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, sa se faca pe baza unor criterii si proceduri perfect transparente, rupte de orice tip de ingerinte, inclusiv politice, sau una in care sa existe actori din umbra pe care ii simtim, dar nu ii vedem?

Noi consideram ca este necesar sa aducem lucrurile in specificul firesc al statului de drept.

Revenind la rolul Presedintelui in numirile judecatorilor, este important de clarificat ca in Comisia parlamentara s-a vorbit despre rolul Presedintelui in doua tipuri de numiri, astfel:

  1. Rolul Presedintelui in numirea in functia de judecator si procuror.

Prevederea actuala stipula ca, la propunerea CSM, Presedintele poate refuza, motivat, o singura data, numirea unei persoane in functia de procuror sau judecator.

UNJR a propus, iar Comisia a adoptat, abrogarea acestei prevederi, argumentele urmand a fi prezentate mai jos.

  1. Rolul Presedintelui in numirea Presedintelui Inaltei Curti de Casatie si Justitie.

Prevederea din textul actual este ca Presedintele poate refuza, motivat, o singura data, propunerea CSM de numire a Presedintelui ICCJ.

CSM a propus, iar Comisia a adoptat, ca “Presedintele Romaniei sa nu poata refuza numirea” in functiile de Presedinte si Vicepresedinte al ICCJ.

Vorbim, asadar, despre doua propuneri distincte, diferite inclusiv din punct de vedere al abordarii constitutionale. Voi prezenta mai jos o serie de argumente privind propunerea UNJR, urmand ca, intr-o postare ulterioara, sa argumentez propunerea CSM, prin care Presedintele sa nu poata refuza numirea Presedintelui ICCJ.

NUMIREA PROCURORILOR SI JUDECATORILOR IN FUNCTIE

UNJR a propus, si in Comisie s-a adoptat, abrogarea articolului care permitea Presedintelui sa refuze, chiar si o singura data, propunerile de numire in functiile de procuror si judecator venite de la CSM.

Principala critica adusa propunerii de abrogare a acestei prevederi a fost legata de pretinsa incalcare a deciziei Curtii Constitutionale nr. 375/2005. Aceasta decizie a fost pronuntata de Curtea Constitutionala in controlul de constitutionalitate al Legii 247/2005, decizia cuprinzand raspunsul la critici de neconstitutionalitate aduse si acestor texte de lege.

Inainte de toate, este important de remarcat ca decizia Curtii Constitutionale a fost una de respingere a criticilor de neconstitutionalitate aduse prevederilor legale amintite.

Or, faptul ca CCR a respins critici/exceptii de neconstitutionalitate ale unui articol de lege nu inseamna ca acel articol nu poate fi abrogat sau modificat niciodata sau, de asemenea, ca CCR nu ar mai putea examina constitutionalitatea acelui articol din perspectiva altor considerente si critici/exceptii, ce nu au fost avute in vedere in controlul de constitutionalitate anterior.

In ceea ce priveste obligativitatea considerentelor, este o practica constanta a CCR sa insereze in deciziile sale referirea la aplicabilitatea jurisprudentei anterioare, prin introducerea mentiunii “intrucat nu au intervenit elemente noi”. De asemenea, analizarea exceptiei de neconstitutionalitate se face mereu “fata de criticile aduse”.

Segmentul din Decizia CCR din 2005 care face referire la numiri este:

“g) sunt criticate şi prevederile art.30, art.31 şi art.52 din Legea nr.303/2004 prin care se stabileşte dreptul Preşedintelui Romaniei de a refuza numirea in functie a judecatorilor şi procurorilor propuşi de Consiliul Superior al Magistraturii şi de a face numirile in cele mai inalte functii din Ministerul Public la propunerea ministrului justitiei, cu avizul consultativ al Consiliului Superior al Magistraturii. Autorii sesizarii sustin ca aceste prevederi ale legii contravin dispozitiilor art.134 din Constitutie.

REFERITOR LA ACESTE CRITICI (sublinierea imi apartine), Curtea constata ca numirea judecatorilor şi procurorilor urmeaza a se face la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii in continuare, iar numirea in anumite functii de conducere, se face dintre persoanele numite anterior in functia de procuror. Daca Preşedintele Romaniei nu ar avea nici un drept de examinare şi de apreciere asupra propunerilor facute de Consiliul Superior al Magistraturii pentru numirea judecatorilor şi procurorilor sau in anumite functii de conducere ori daca nu ar putea refuza numirea nici motivat şi nici macar o singura data, atributiile Preşedintelui Romaniei, prevazute de art.94 lit.c) coroborat cu art.125 alin.(l) din Constitutie, ar fi golite de continut şi importanta.”

Avem acum urmatoarele texte constitutionale:

ARTICOLUL 125 – Statutul judecatorilor
(1) Judecatorii numiti de Preşedintele Romaniei sunt inamovibili, in conditiile legii.
(2) Propunerile de numire, precum şi promovarea, transferarea şi sanctionarea judecatorilor sunt de competenta Consiliului Superior al Magistraturii, in conditiile legii sale organice.

ARTICOLUL 134 – Atributiile CSM
(1) Consiliul Superior al Magistraturii propune Preşedintelui Romaniei numirea in functie a judecatorilor şi a procurorilor, cu exceptia celor stagiari, in conditiile legii.

ARTICOLUL 94 – Alte atributii
Preşedintele Romaniei indeplineşte şi urmatoarele atributii:
c. NUMESTE IN FUNCTII PUBLICE, IN CONDITIILE PREVAZUTE DE LEGE;

Coroborand toate aceste texte constitutionale, rezulta urmatoarele:

  1. CSM-ul are atributul exclusiv de a face PROPUNERILE de numire in functia de judecator si procuror, insa atributul nu este unul absolut, ci unul care se exercita “in conditiile legii”.
  2. Presedintele are atributul exclusiv de a NUMI in functia de judecator si procuror, insa atributul nu este unul absolut, ci unul care se exercita “in conditiile legii”.

Romania este o democratie constitutionala, bazata pe principiul separatiei puterilor in stat, in care puterea legislativa apartine Parlamentului, acesta fiind cel care impune “conditiile legii”, atat pentru CSM – de a propune – , cat si pentru Presedinte – de a numi-, in functia de procuror si judecator.

  1. Exercitarea atributului Consiliului Superior al Magistraturii de a propune numirea in functia de judecator si procuror

Motivul pentru care Constitutia prevede ca propunerea Consiliului de numire in functia de judecator si procuror se face “in conditiile legii” este acela de a evita arbitrariul si a permite crearea unor norme care sa asigure independenta justitiei, ce se fundamenteaza pe modul in care sunt selectati si numiti in functie judecatorii.

In respectarea acestui deziderat, legiuitorul – Parlamentul adica – a stabilit in legile justitiei o procedura absolut draconica de selectie si pregatire a viitorilor procurori si judecatori.

Acest proces de selectie si pregatire devine, conform noilor reglementari din propunerea legislativa, unul extrem de laborios si indelungat (de la 2 ani, in prezent, la 6 ani), in care candidatul este verificat si ras-verificat din toate perspectivele, inclusiv din acela al bunei reputatii.

Astfel, dupa ce trece de un examen cu o concurenta acerba (zeci de candidati pe un loc), ce presupune deja o pregatire juridica extraordinara, auditorul de justitie va urma 1 an de pregatire la INM, dupa care 3 ani de stagii de practica si alti 2 ani de stagiatura ca procuror sau judecator.

In toata aceasta perioada, auditorul de justitie sustine examene si este evaluat permanent, la final sustinand un nou examen, dupa care, in functie de rezultatele obtinute, este repartizat ca procuror sau judecator stagiar, pentru o perioada ce va dura 2 ani.

Dupa cei 2 ani de stagiatura va urma inca un examen, final de data aceasta, in urma caruia procurorul/judecatorul stagiar obtine dreptul de a fi numit definitiv in functie.

Asadar, nu oricum, ci abia dupa examenul final, Consiliul Superior al Magistraturii face Presedintelui Romaniei propunerea ca persoana respectiva sa fie numita in functia de judecator sau procuror.

Acestea sunt “conditiile legii”, stabilite de legiuitor, in baza carora Consiliul va inainta Presedintelui propunerea de numire.

  1. Exercitarea atributului Presedintelui de numire in functia de judecator si procuror

Numirea in functia de judecator de catre Presedinte are o semnificatie anume, deoarece prin aceasta numire judecatorul devine inamovibil. Inamovibilitatea inseamna ca judecatorii, odata ce au fost numiti in functie, nu pot fi revocati, transferati sau suspendati decat in cazurile si conditiile prevazute expres de lege.

Asadar, Constitutia prevede ca Presedintele este cel ce “numeste” in functia de procuror si judecator, insa – dupa cum am aratat mai sus – exercitarea atributului Presedintelui de a numi nu este unul absolut, ci unul care se exercita “in conditiile legii”.

Tocmai in contextul definirii acestor “conditii” din lege, intrebarea pe care noi am pus-o legiuitorului a fost: rolul constitutional al presedintelui de a numi in functia de judecator sau procuror il include si pe acela de a se implica activ in procesul de selectie, refuzand unui candidat dreptul de a fi numit in functie, dupa ce acesta a implinit toate conditiile impuse de lege in acest sens?

Romania a avut 3 forme de guvernament, fiecare cu proceduri diferite de numire a judecatorilor in functie.

In perioada monarhiei, de exemplu, Regele era cel care numea judecatorii, prin numirea respectiva acesta delegandu-si propriul sau atribut de judecata judecatorilor. Tocmai din acest motiv, atunci cand judecatorii pronuntau o hotarare, aceasta era pronuntata “in numele Regelui”.

Odata cu instaurarea comunismului, care considera ca “puterea emana de la popor” (de aici si motivul pentru care dictatura comunista se autointitula “democratie populara”), judecatorii de la judecatorii si tribunale erau alesi de catre consiliile populare (controlate, evident, de Partidul Comunist), iar judecatorii de la Tribunalul Suprem erau alesi de catre Marea Adunare Nationala. Este important de subliniat ca in perioada comunista judecatorii nu aveau inamovibilitate. Pentru ca ne gaseam intr-o “democratie populara”, judecatorii pronuntau hotarari judecatoresti “in numele poporului”.

Dupa caderea regimului comunist Romania a devenit “stat de drept” (rule of law), stat care “se organizeaza potrivit principiului separatiei şi echilibrului puterilor – legislativa, executiva şi judecatoreasca – in cadrul democratiei constitutionale”. In aceasta forma de organizare, judecatorii nu sunt supusi nici regelui/presedintelui si nici poporului, ci legii. Din acest motiv, conform Constitutiei, judecatorii romani “sunt independenti si se supun numai legii”, iar hotararile pe care le pronunta sunt “in numele legii”.

In aceasta forma de organizare a statului, in cadrul democratiei constitutionale, fiecare putere din stat are rolul sau specific.

Astfel, Parlamentul – ca legiuitor – instituie prin lege “conditiile” prin care cineva poate deveni judecator sau procuror.

Consiliul Superior al Magistraturii, parte a autoritatii judecatoresti si “garantul independentei justitiei”, aplica “conditiile legii” pentru ca, in urma unui proces laborios de selectare si pregatire, sa poata PROPUNE candidatii calificati pentru a fi numiti definitiv in functia de judecator si procuror.

Presedintele, la randul sau, numeste “in conditiile legii” persoanele propuse de CSM.

A permite Presedintelui sa refuze numirea in functie a judecatorilor in baza unor motive ce exced conditiilor numite de lege, inseamna a-l aseza pe acesta deasupra legii, dandu-i o putere absoluta de apreciere acolo unde Constitutia insasi il limiteaza.

Aceasta nu inseamna ca Presedintele nu are nici un alt instrument constitutional in procesul de stabilire a conditiilor prevazute de lege in numirea judecatorilor.

Astfel, daca Presedintele considera ca acele “conditii” din lege, stabilite de Parlament, pentru ca o persoana sa ajunga sa fie numita judecator nu sunt suficiente sau, dimpotriva, sunt excesive, Presedintele poate retrimite legea Parlamentului spre reexaminare, argumentandu-si punctul de vedere in acest cadru.

De asemenea, Presedintele poate sesiza a priori Curtea Constitutionala, in cazul in care considera ca anumite “conditii” din legea votata de Parlament nu ar fi in acord cu Constitutia.

Nimeni nu ii ia aceste prerogative Presedintelui.

B.1. Problema pe care noi o ridicam – si reiteram acest lucru – este daca Presedintele se poate implica activ in procesul de selectare individuala a judecatorilor si procurorilor, refuzand unui procuror si judecator stagiar dreptul de a fi numit definitiv in functie, dupa ce acesta a implinit toate conditiile impuse de lege in acest sens?

Mai mult, daca admitem ca atributul deciziei in privinta selectiei individuale a judecatorilor si procurorilor definitivi (ceea ce tine de cariera celor doua profesii) poate fi mutat de la Consiliul Superior al Magistraturii la Presedinte sau poate fi partajat intre cei doi actori, este o astfel de prevedere in acord cu Constitutia si cu standardele democratice privind independenta judecatorilor?

Reamintesc ca, spre exemplu, in documentul adoptat de Consiliul Consultativ al Judecatorilor Europeni intitulat “Magna carta a judecatorilor”, prima garantie de independenta enumerata priveste exact numirea in functii: “Deciziile cu privire la selectarea, numirea şi cariera judecatorilor sa fie bazate pe criterii obiective şi sa fie luate de un organism imputernicit sa garanteze independenta”.

Un alt document adoptat la nivelul Consiliului de Ministri – Recomandarea CM/Rec(2010)12 – prevede in mod explicit ca: “in cazul in care reglementarile constitutionale sau legale prevad ca şeful statului, guvernul sau puterea legislativa poate lua decizii referitoare la selectarea şi cariera judecatorilor, trebuie abilitata o autoritate independenta şi competenta, in componenta careia sa fie in majoritate membri din sistemul judiciar (CSM, in cazul nostru, n.a.) care sa faca recomandari sau emite avize pe care autoritatea competenta in privinta numirii sa le urmeze in practica.”

Ca atare, rolul altor autoritati, chiar prevazut in Constitutie sau lege, este acela de a urma propunerile facute de Consiliul Superior al Magistraturii referitoare la selectarea si cariera judecatorilor, si nu de a se substitui sau a dubla Consiliul – care este un organism independent – in acest proces de selectie al judecatorilor.

Este important de subliniat in acest proces ca, in forma actuala a legii, daca Presedintele refuza numirea in functia de judecator sau procuror, Consiliul poate reveni cu propunerea catre Presedinte, motivand de ce o face. La fel de bine, insa, CSM-ul poate sa nu revina cu propunerea de numire, caz in care nu trebuie sa isi motiveze alegerea. Asa ajungem la cea de-a doua fateta a problemei, ce include si protejarea unui drept individual, la care ne vom referi mai jos.

B.2. Dintr-o alta perspectiva, este constitutional, legal si moral ca o persoana care a investit practic toata tineretea in scopul de a deveni judecator sau procuror definitiv, dupa ani de munca si sacrificii, sa se vada pur si simplu in fata unui refuz, fata de care el, personal, nu are nici o cale de a se apara?

Textul actual din lege tocmai asta permite si prevede, ca Presedintele poate refuza, o singura data, numirea in functia de judecator si procuror, dupa care CSM poate reveni cu propunerea, raspunzand motivelor Presedintelui.

Asa cum am spus, textul de lege actual nu prevede nici o limitare a motivelor pe care le poate invoca Presedintele, respectiv daca acestea privesc doar neindeplinirea conditiile prevazute de lege pentru a fi numit in functia de judecator, sau, dimpotriva, poate refuza numirea pentru orice motiv, inclusiv cele legate de informari primite de la servicii in calitate de presedinte CSAT, asa cum au sustinut reprezentantii unor partide politice pe parcursul dezbaterilor.

Cu alte cuvinte, un presedinte poate refuza o numire in functia de judecator si procuror pe baza informatiilor clasificate primite de la serviciile de informatii, ceea ce inseamna sa admitem si sa permitem ca, inca de cand sunt candidati sau cursanti la INM, viitorii judecatori sa fie urmariti de servicii.

Putem fi de acord si permite, ca societate care se pretinde si doreste democratica, serviciilor de informatii sa isi constituie baze de date cu privire la viitori magistrati si sa se implice in numirile in functia de judecator si procuror prin informatiile clasificate pe care le pun la dispozitia Presedintelui?

O astfel de procedura nu respecta independenta justitiei si rigorile statului de drept, fiind de-a dreptul o amenintare nu doar la adresa independentei justitiei, ci la insasi democratia din Romania si la bunul mers al statului.

Dincolo de aceste aspecte, ale implicarii serviciilor de informatii in procesul de numire in functia de judecator si procuror, procedura actuala de respingere exclude cu totul candidatul vizat, neasigurand in nici un fel echilibrul intre interesul public si dreptul individual.

Persoana propusa sa devina judecator sau procuror definitiv, dar respinsa de Presedinte, nu poate raspunde personal motivelor Presedintelui, desi acestea il privesc.

De asemenea, acesta nu are nici o cale prevazuta de lege pentru a se apara in situatia in care CSM nu revine cu propunerea catre Presedinte.

Nu in ultimul rand, nu este prevazut nici un termen in care Presedintele poate refuza numirea, dupa cum nu este prevazut nici un termen pentru CSM pentru a raspunde refuzului Presedintelui.

Dupa cum vedeti, actuala procedura de numire in functia de judecator si procuror lasa loc la mult arbitrariu si interferente ale serviciilor de informatii in procesul de numire, ceea ce reprezinta o amenintare la adresa independentei justitiei. Toate aceste elemente nu au fost analizat in nici un fel de Curtea Constitutionala.

Pentru aceste motive, UNJR a sustinut ca trebuie sa fie abrogata prevederea din lege potrivit careia Presedintele poate refuza, chiar o singura data, motivat, numirea definitiva in functia de judecator sau procuror.

In vederea asigurarii garantiilor de independenta a viitorilor judecatori la nivel individual, acestia trebuie sa fie numiti doar prin selectia extrem de riguroasa si, in acelasi timp, transparenta, facuta de CSM, rolul Presedintelui, om politic in fond, in numirea individuala fiind acela de a da solemnitate si inamovibilitate prin numirea in functie. (Dana Gârbovan, președinta UNJR)

 

Actualitate

Teheranul a desfăşurat rachete balistice cu rază medie de acţiune Emad şi Kheibar Shekan în atac

Publicat

pe

De

Racheta Emad transportă o sarcină utilă de 750 kg la o distanţă de 1700 km cu o precizie de 10 m. A derivat din racheta Shahab-3, dar designul este puţin modificat pentru a permite şi o detonare a focosului deasupra unei ţinte, ceea ce o face potrivită şi pentru folosirea de arme de distrugere în masă (chimice, biologice, nucleare), sau chiar pentru un atac cu impulsuri electromagnetice nucleare.

Iranul a dezvoltat o serie de variante ale rachetei originale Shahab-3. Acestea au fost menţionate de diverse surse de informaţii şi mass-media ca Shahab-3A, Shahab-3B, Shahab-3D, Shahab-3M, Qadr-1 şi Emad. Shahab-3 a fost, de asemenea, folosit ca bază pentru un program spaţial iranian, iar aceste rachete au fost numite Kavoshgar-1, IRIS şi Safir.

Kheibar Shekan sau Kheibarshekan este o rachetă balistică iraniană cu combustibil solid cu rază medie de acţiune operată de Forţa Aerospaţială a Corpului Gardienilor Revoluţiei Islamice. Aceasta face parte din a treia generaţie de rachete IRGC şi a fost prezentată în 2022 în cadrul unei ceremonii la care au participat comandanţii militari iranieni cu ocazia celei de-a 43-a aniversări a Revoluţiei iraniene. Racheta are combustibil solid şi în faza de aterizare are manevrabilitate pentru a trece prin scutul antirachetă şi are capacitatea de a lovi ţinte pe o rază de 1.450 km.

Racheta Kheibar Shekan are o lungime de 11,4 metri, un diametru de 76 centimetri şi cântăreşte 6,3 tone cu o încărcătură explozivă de 550 de kilograme. Corpul rachetei Kheibar Shekan este fabricat din material compozit, la fel ca racheta Raad-500 şi prinde o viteză la impact apropiată de cea a rachetelor hipersonice, de cinci ori mai mare decât viteza sunetului.

Duminică dimineaţă, Iranul a lansat în jur de 350 de rachete şi drone spre Israel, ca răspuns la atacul Israelului asupra consulatului iranian din Siria, de pe 1 aprilie, care a rezultat în moartea a mai multor oficiali de rang înalt ai Gărzii Revoluţiei Islamice Iraniene.

Este vorba de peste 170 de drone Shahed şi 40 de rachete de croazieră Paveh care nici nu au ajuns în spaţiul aerian al Israelului, fiind doborâte de aeronave şi sisteme antiaeriene de pe nave. Acestea au avut rolul să acopere şi să ţină ocupată Armata Israelului pentru atacul cel mai important al Iranului, format din peste 120 de rachete balistice Emad şi Kheibar Shekan. Totodată, în presa iraniană au apărut imagini cu explozii ale unor obiecte aeriene, ceea ce înseamnă că au fost cazuri în care rachetele sau dronele nu au funcţionat şi s-au prăbuşit la puţin timp de la lansare.

Israelul susţine că armata israeliană şi aliaţii săi – SUA, Franţa, Germania, Marea Britanie şi Iordania – au interceptat 99% dintre rachete şi drone, însă unele rachete balistice au trecut de apărarea israeliană şi au lovit două baze aeriene din sudul Israelului.

Baza aeriană Nevatim, din Negev, a fost lovită de 5 rachete balistice, avariind pista principală, un avion de transport C-130 şi mai multe spaţii de depozitare. Baza aeriană Ramon, aflată tot în Negev, a fost lovită de 4 rachete balistice, provocând pagube nespecificate.

Israelul pregăteşte contraatacul

Tensiune maximă în Orientul Mijlociu, în condiţiile în care Israelul pregăteşte variantele de răspuns la atacul Iranului de duminică dimineaţă, astăzi fiind convocat pentru a treia oară Cabinetul de Război. Şeful Statului Major al Apărării, generalul Herzi Halevi, a declarat că Israelul va răspunde decisiv, dar nu a oferit detalii.

Statele Unite consideră că răspunsul Israelului va fi probabil limitat şi s-ar putea concentra pe lovirea unor ţinte cheie din afara Iranului. Se fac eforturi diplomatice uriaşe pentru calmarea situaţiei. Iranul a avertizat SUA că va răspunde „rapid şi decisiv” la orice atac al Israelului. Iranul a avertizat Iordania, Marea Britanie, Franţa şi Germania să nu mai susţină Israelul. Mariano Grossi, directorul AIEA, a avertizat Israelul să nu atace facilităţile nucleare ale Iranului. (F. Jipa).

Citeste in continuare

Actualitate

De ce sunt avantajoase serviciile de inchirieri masini

Publicat

pe

Autoturismele reprezintă bunuri indispensabile ce facilitează desfășurarea activităților zilnice și permit deplasări rapide dintr-un punct în altul. Ele sunt esențiale pentru a ajunge la locul de muncă, pentru călătoriile de vacanță și pentru diverse alte scopuri. Cu toate acestea, în situația în care mașina personală se defectează sau necesită reparații, locuitorii din capitală pot întotdeauna să apeleze la serviciile de închirieri auto din București pentru a-și menține mobilitatea. Cu o gamă largă de opțiuni disponibile, companiile de închirieri auto din București oferă clienților posibilitatea de a alege mașini în funcție de necesități și preferințe. De la mașini mici și economice, ideale pentru deplasările urbane, până la SUV-uri confortabile și limuzine elegante, oferta este variată și acoperă diversele nevoi ale clienților. Flexibilitatea serviciilor permite clienților să închirieze mașini pentru perioade scurte sau lungi, în funcție de necesitățile individuale. În plus, companiile de inchirieri auto Bucuresti ofera servicii suplimentare , cum ar fi asigurările complete și asistența rutieră, pentru a asigura o experiență lipsită de griji pentru clienți. De la rezervări online rapide și ușor de făcut până la livrarea mașinii la domiciliu sau la aeroport, serviciile de închirieri auto din București sunt concepute pentru a oferi conveniență și confort maxim clienților lor. Astfel, în situații neașteptate sau în perioade în care mașina personală nu este disponibilă, închirierea unei mașini reprezintă o soluție practică și eficientă pentru a rămâne mobil și pentru a continua să te bucuri de independența oferită de un autoturism. Daca ai nevoie de o oferta personalizata iata care sunt avantajele de care te vei bucura daca ii alegi ca parteneri pe cei de la Inchirieriauto-bucuresti.com

Costuri cat se poate de avantajoase

Indiferent dacă ești în căutarea unei mașini din clasa mică sau a uneia din clasa medie, închirierea pe o perioadă mai lungă de timp poate aduce avantaje financiare semnificative. Cu toate că tarifele de închiriere auto pot varia în funcție de diferiți factori, cum ar fi modelul mașinii, perioada închirierii și compania de închirieri auto aleasă, în general, închirierea pe termen lung poate fi mai rentabilă decât opțiunile pe termen scurt. Mulți furnizori de închirieri auto oferă tarife preferențiale pentru clienții care doresc să închirieze mașini pe o perioadă mai lungă, ceea ce poate reduce semnificativ costurile totale. În plus, închirierea pe termen lung poate aduce și alte beneficii, precum flexibilitatea în utilizare și accesul la o gamă mai largă de opțiuni de vehicule. Astfel, dacă ești în căutarea unei soluții de transport pe termen lung, închirierea unei mașini poate fi o opțiune economică și practică, oferindu-ți libertatea de mișcare fără a te angaja într-un angajament pe termen lung sau a investi într-un vehicul propriu.

Ai diverse optiuni de inchiriere

Când vine vorba de rent a car Bucuresti, ai o gamă largă de opțiuni disponibile, fie că îți dorești un model compact din clasa mică, un model premium sau chiar unul din gama de lux, în funcție de preferințele și bugetul personal. O mașină din clasa mică poate fi o alegere practică pentru deplasările urbane, oferindu-ți eficiență în consumul de combustibil și ușurință în manevrare în traficul aglomerat al orașului. Pe de altă parte, dacă îți dorești un nivel mai ridicat de confort și tehnologie, poți opta pentru un model premium, care vine echipat cu caracteristici și dotări superioare, precum sisteme avansate de asistență pentru șofer și materiale de înaltă calitate în interior. Pentru cei care doresc să se răsfețe cu luxul și rafinamentul absolut, mașinile din gama de lux sunt alegerea perfectă. Acestea oferă performanțe excepționale, design elegant și cele mai noi tehnologii disponibile pe piață, creând o experiență de conducere memorabilă și plină de satisfacții. Indiferent de opțiunea aleasă, companiile de închirieri auto sunt pregătite să satisfacă nevoile și preferințele fiecărui client, oferind o gamă variată de modele și servicii pentru a asigura o experiență de conducere de neuitat. Astfel, închirierea unei mașini devine nu doar o modalitate practică de a te deplasa, ci și o oportunitate de a experimenta confortul, luxul și rafinamentul oferite de diversele clase de vehicule disponibile pe piață.

Servicii de inchirieri masini avantajoase in aeroportul Otopeni

Turistii straini care viziteaza Romania au acum la dispozitie optiuni avantajoase de inchirieri auto Otopeni, care le ofera flexibilitate si comoditate in timpul sederii lor. Aceasta facilitate este deosebit de utila pentru cei care doresc sa exploreze tara pe cont propriu, sa viziteze locatii mai putin cunoscute sau sa calatoreasca in afara oraselor mari, unde mijloacele de transport in comun pot fi limitate. Unul dintre avantajele majore ale acestor servicii este posibilitatea de a livra masinile direct in parcarea aeroportului, facilitand astfel accesul rapid si eficient la vehiculul inchiriat imediat dupa sosirea in tara. Acest lucru elimina necesitatea de a cauta alternative de transport sau de a face fata complicatiilor legate de transportul bagajelor pana la o locatie de inchiriere auto situata in afara aeroportului. De asemenea, serviciile de inchirieri auto Otopeni sunt disponibile intr-o gama variata de optiuni, inclusiv masini compacte pentru cupluri sau calatorii solo, SUV-uri pentru familii sau grupuri mai mari si chiar vehicule de lux pentru cei care doresc o experienta mai exclusivista. Prin urmare, turistii straini au acum posibilitatea de a alege vehiculul care se potriveste cel mai bine nevoilor lor, indiferent de buget sau preferinte. Cu aceste optiuni de inchirieri auto convenabile si accesibile la dispozitie, turistii straini pot explora Romania cu mai multa libertate si confort, facand din calatoria lor o experienta memorabila si fara griji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Citeste in continuare

Actualitate

„Burghelea- milițianul care umilește campioanele/VOLO, ia-ţi torționarul de la CSM!”/Acest militian a fost mana dreapta a procurorului „Portocala” pe cand lucra la SIC din IPJ PRAHOVA

Publicat

pe

De

Un comunicat al PNL Ploiesti despre Dan Burghelea:
„Dan Burghelea, miliţianul pensionar, este de fapt consilierul personal al lui Andrei Volosevici. De pe această funcţie a fost numit (prin decizia unilaterală a primarului) director al CSM, pentru a proteja interesele materiale ale unui grup de interlopi.
Fără discernământ şi fără nicio urmă de cunoştinţă despre modul de administrare a bugetului public, Burghelea a transformat CSM-ul într-o afacere privată.
Strigătul de disperare al mamei unei campioane naţionale a dezvăluit modul discreționar al aşa-zisului management făcut de acest milițian care nu are nicio legătură cu sportul sau performanța.
Volosevici, ia-ţi torționarul de la CSM!
Dacă nu te-au impresionat lacrimile mamelor gimnastelor cărora le este foame în turnee, dacă nu te simți vinovat că te- ai opus construcției unei săli polivalente în Parcul Municipal Vest, care să asigure condiţii decente de antrenament, fă măcar acest gest de minimă decenţă: ia-ţi milițianul înapoi pe cabinetul tău personal şi lasă tinerii sportivi să-şi urmeze visurile şi să aducă medalii şi recunoaştere pentru Ploieşti!
Mai ai doar câteva zile să faci acest gest de minimă decenţă, pentru că pe 9 iunie oricum te vor revoca ploieştenii, alături de toată caracatiţa de la CSM pe care o conduci.
Organizaţia PNL Ploieşti”

Si Președintele AUR Prahova, Alexandru Săraru, consideră că Burghelea trebuie să plece din funcție, pentru „disprețul” și „lipsa de considerație” cu care a tratat-o pe Sabina Enache.

„Dan Burghelea trebuie să-și dea demisia din funcția de director al CSM Ploiești!

Cu consternare, ieri, am fost martorii unui act de nedreptate și umilire fără precedent în lumea sportului din Ploiești. Sabina Enache, campioană națională la gimnastică, mândria tuturor ploieștenilor, dar și mândria României, a fost ținta unui gest incalificabil din partea directorului Clubului Sportiv Municipal Ploiești (CSM).

În ciuda tuturor eforturilor sale de a aduce prestigiu orașului nostru prin performanțele remarcabile în gimnastică, Sabina Enache a fost tratată cu dispreț și lipsă de considerație de către directorul CSM, Dan Burghelea. Un fost polițist, pensionar, care nu are nicio legătură cu sportul.

Dan Burghelea a propus tăierea la jumătate a indemnizației modeste pe care Sabina o primește de la Clubul Municipal, cu toate că această sumă este oricum insuficientă și nu acoperă nici pe departe cheltuielile necesare pentru deplasările, turneele și pregătirea sportivei.

Sabina Enache este un simbol al perseverenței și excelenței în sportul românesc și ploieștean, iar gestul directorului CSM este inacceptabil și incalificabil. În calitate de simplu cetățean, dar și în calitate de președinte AUR Prahova și de candidat la Primăria Ploiești, condamn ferm această acțiune nedreaptă și umilitoare și îi solicit primarului Andrei Volosevici să ia măsuri urgente și să-l demită pe directorul CSM Ploiești, Dan Burghelea.

Ploieștiul nostru are zeci de campioni la diverse discipline sportive, iar aceștia merită întreg sprijinul și recunoașterea autorităților locale. Este imperativ ca sportivii noștri să fie susținuți și finanțați corespunzător, pentru a putea performa la cel mai înalt nivel.

Totodată, considerăm că ar fi un gest de onoare și responsabilitate ca Dan Burghelea să-și dea demisia din funcția de director al CSM Ploiești și să-și ceară scuze public pentru comportamentul său deplorabil față de o campioană națională.

Sabina Enache merită respectul și susținerea întregii comunități, iar noi, reprezentanții acestei urbe, trebuie să ne asigurăm că drepturile și demnitatea ei sunt protejate și apreciate așa cum se cuvine” a transmis, într-un comunicat de presă, Alexandru Săraru, președintele AUR Prahova.

Reamintim ca, militianul tortionar este din aceeasi grupare de criminalitate economico-financiar organizata patronata de fostul procuror Negulescu Mircea, zis si „Portocola”.
Burghelea- milițianul care umilește campioanele 

Acest militian a fost mana dreapta a procurorului „Portocala” pe cand lucra la SIC din IPJ PRAHOVA, instrument al unei institutii cu care procurorul de trista amintire prin interpusi ameninta si santaja diversi oameni de afaceri din judetul Prahova, pentru obtinerea de foloase necuvenite, unii cu santajul „bratarilor”, altii cu santajul denigrarilor in media. La fosta Secție pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție au fost destule dosare penale, plangeri si declaratii dar totul s-a musamalizat cu ajutorul chesteorului Eduard Miritescu si al celebrului chestor Ginel Preda, cunoscut ca si sifonul acestei grupari de criminalitate economico-financiar organizata care a santajat si speriat judetul inca de pe vremea acestui procuror. De aici s-a ajuns la aceasta afacere murdara, a tunului imobiliar care a dat pe „tavalug” intreaga caracatita si la ce se intampla in prezent in judet (aici). (Sava N.).

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

ARTEHNIS

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România.
Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național?
Garantăm confidențialitatea!

Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503
Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com
Departament Investigații - Secția Anticorupție

TOP KINETO MEDICAL Ploiesti

Știri calde

Exclusiv22 de ore ago

Un distins cetățean european cu drepturi și libertăți a tăiat anvelopa unei mașini de poliție.

Un distins cetățean european cu drepturi și libertăți, în timp ce se plimba pe străzile din orașul Lupeni, județul Hunedoara...

Exclusiv22 de ore ago

Ordinul ministrului bate fisa cadru de la DOP

Sunt IPJ-uri care au inteles ca ordinul MAI 62/2018 trebuie pus in executare, inclusiv pentru sefii de post, indiferent de...

Exclusiv2 zile ago

WHITE TOWER (XXXI – a)/Sub protectia politistilor corupti, gruparea de criminalitate economico-financiar organizata (din dosarul WHITE TOWER) a pus „laba” si pe Termo Ploiesti!/Cum au picat pe interceptări și cine plimba stick-ul cu caietul de sarcini cu preturi gata aranjate …?

De aproape un an, scandalul WHITE TOWER tine prima pagină a ziarelor locale și naționale, dar autoritățile par a închide...

Exclusiv2 zile ago

„Dorel” de la Dolj/DGF cloceste si livreaza inselaciunea

Nici  IPJ Dolj nu a auzit de expresia ” salariul de functie in plata”! DGF cloceste si livreaza inselaciunea iar...

Exclusiv3 zile ago

WHITE TOWER (XXXI)/Modalitatea cum pseudo-ziarisul narcoman, santajist si spagar, Catalin Stavri, locotenenul procurorului „Portocala” a incercat sa il pacaleasca pe procurorul de caz, dupa ce primise MITA mai multe apartamente, prin sotia si mama sa

Scandalul WHITE TOWER este departe de a se termina prea curând. Procurorii fac audieri pe bandă rulantă, iar surse judiciare...

Exclusiv3 zile ago

Avem și noi Mafie?/Fostul politist Frangulea Alexandru – alias „Capitan la 15 ani” a protejat afacerile murdare ale sefilor SRI Prahova

Realitatea este insa ca in nici o tara din lume lupta impotriva infractorilor nu se poate duce cu politisti si...

Exclusiv3 zile ago

Garda de Mediu Prahova si IPJ Prahova nu sunt interesate de sănătatea populației!?/Este o problema de siguranta nationala, de SRI!

In parcarea de la Kaufland Comarnic stationeaza autoturisme cu deseuri periculoase în ele, mai exact cu deseuri medicale? Ce rețele...

Exclusiv3 zile ago

Administrația Națională a Penitenciarelor contabilizează, controlează, sancționează și pe alocuri delirează !

ANP are  un  director al Direcției de Siguranță și Regim Penitenciar capabil să gestioneze situațiile de criză? https://youtu.be/MuYmQpRkw6Q?t=3 Din câte...

Exclusiv3 zile ago

Conform DGF, excelenta a crescut in ianuarie 2024 prin magie, fara sa fie implicat programul de salarizare MAISAL. Asta probabil ca au auzit ei prin targ ca niste fosti sefi BCCO ii ameninta cu plangeri penale pentru modificarea ilegala a programului informatic

Daca nu poti sa-i convingi, zapaceste-i! Un fost sef de financiar mi-a explicat magistral, in cateva cuvinte, tehnica lui Grecu,...

Exclusiv3 zile ago

„Șefii din poliție au imunitate/Îi sfătuim pe agenții de siguranță să refuze să mai semneze procesele-verbale de instruire! Și așa spun procurorii și judecătorii că n-au nicio valoare juridică”

Un procuror și un judecător au „legiferat” falsul intelectual la Poliția Roman! S-a creat un precedent extrem de grav, dezvaluie...

Exclusiv3 zile ago

USR-iștii și toți confrații lor au pentru polițiști și militari o ”vitrină” goală, din care străbate un miros urât de medicamente netestate suficient și înghițite odinioară

USR-iștii au fost cei mai nerăbdători să se arunce în cursa euro-parlamentarelor, de departe un soi de pizdulicea măcelarului (pentru...

Exclusiv5 zile ago

Breaking News/Dupa ce a fost bătut cu simț de răspundere, coruptul putinist „Capitan la 15 ani”,  a stabilit un nou record mondial la…fuga

Politist corupt pensionar, fost sef al SERVICIULUI ARME, EXPLOZIVI ŞI SUBSTANŢE PERICULOASE si fost sef al Serviciul Județean Anticorupție Prahova a...

Exclusiv6 zile ago

Capii rautatilor sunt in aparatul central iar DOP si comisiile de la IPJ, doar pionii dirijati sa va faca paguba!

Din greseala in greseala, spre victoria ( paguba) finala, dezvaluie Emil Pascut de la sindicatul Diamantul. Sau cum s-au transformat...

Exclusiv7 zile ago

In 2018 și 2019 numărul pensionărilor în Poliție, Jandarmerie, ISU este vădit insignifiant în raport cu creșterile bruște din anii următori, 2020, 2021, 2022, 2023!

Am extins investigațiile vizând dinamica pensionărilor de la Poliția Română, la Jandarmeria Română și Pompieri. Trebuie să mărturisesc întâi că...

Exclusiv7 zile ago

De ce le este rușine unor șefi din Poliția Română să poarte uniforma?

O simplă poză la prima vedere cu o oarecare activitate a Carabinierilor italieni la care sunt prezenți la fața locului...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Top Articole Incisiv

error: Articolele nu se pot copia!