Actualitate
EXCLUSIV/CSAT, SRI, CONSILIUL CONCURENTEI SI BNR AU „ORBUL” GAINILOR/Efecte perverse ale concentrarii economice vizate de catre Paypoint
Pornind de la prevederile documentului programatic aprobat in CSAT in anul 2015 privind “STRATEGIA NAŢIONALĂ DE APĂRARE A ŢĂRII PENTRU PERIOADA 2015 ‐ 2019 ‐ O Românie puternică în Europa şi în lume ‐”, unde printre altele se specifica faptul ca cetateanul este in centrul atentiei si securitatii statale[1], coroborat cu cerintele mentionate an acelasi document de nivel inalt la capitolului “4.2.4. Dimensiunea economică şi energetică 76. În acest domeniu, direcţiile de aţiune sunt: … asigurarea cadrului concurenţial şi a competitivității prin diminuarea factorilor care afectează buna funcționare a mediului de afaceri;”, putem constata ca notificarea concentrarii economice a Paypoint adresata Consiliului Concurentei poate avea incidenta in problematica vizata de continutul strategiei anterior referita.
De ce spunem asta pentru ca din analiza documentelor publicate pe site-ul oficial al autoritatii de concurenta incepand cu luna martie 2017 reiese faptul ca compania Paypoint nu doreste sa se evalueze incidenta si efectele concentrarii economice in raport si cu consumatorul final, adica cu cetateanul care este platitor de taxe/impozite, dar si platitor final al tututror serviciilor de utilitati (gaze, energie electrica, apa-canal, gunoi menajer, telefonie, cablu tv, internet etc.) furnizate de societati comerciale/agenti economici autorizati in acest scop de institutii ale statului roman.
Cu toate ca in fapt si aparent relevant pare doar relatia contractuala dintre firmele de servicii de incasari plati si furnizorii de utilitati aferente, in realitate mult mai important este ce se intampla in mod direct intre acelasi furnizor de servicii de incasari plati (utilitati, servicii de comunicatii electronice etc.) si clientul/consumatorul final (cetateanul ce doreste sa achite in numerar, de regula, contravaloare facturilor de utilitati primite in cadrul propriei gospodarii), in fata ghiseului de plata existen in varii locatii aflate la dispozitia firmelor in cauza (ex.Paypoint, Payzone etc.).
In situatia in care s-ar aviza concentrarea economica, firma rezultata post-concentrare poate sa detina o pozitie dominanta in anumite situatii circumstantiale si in anumite zone regionale sau locale la nivelul Romaniei, astfel incat ar putea sa impuna doar clientului final plata suplimentara fata de tariful stabilit prin factura de utilitati a unui comision minim (procentual sau in format absolut), si nu furnizorului de servicii de utilitate publica in cauza cu care are un contract ferm si constrans de angajamentele formale asumate fata de ingrijorarile Consiliului Cncurentei (vezi documentul cabinetului de avaocatura Vernon/David), aspect de naura a determina practic un disconfort financiar clientului final/cetateanului platitor al facturilor de utilitati in cauza.
Aceasta situatie nu apare deloc luata in atentie de specialistii autoritatii de reglementare si nici reglementata in legislatia nationala astfel incat sa fie contracarata intr-o eventuala aparitie a unei pozitii dominante pe piata de profil supusa atentiei si dezbaterii publice.
Relevant este ca, totusi, in actele juridice aplicabile in Romania apare o norma imperativa de interes pentru opinia publica si chiar pentru institutiile in drept a analiza oportunitatea avizarii concentrarii economice solicitate de catre societatea comerciala Paypoint si anume in Regulamentul privind furnizarea gazelor naturale la clienții finali, aprobat prin Ordinul ANRE nr. 29/2016, la art.46 se precizeaza fara echivoc ca “(1) Plata pentru furnizarea gazelor naturale se efectuează prin instrumentele legale de plată, cu numerar sau fără numerar, conform prevederilor legale în vigoare. (2) Furnizorul are obligația să pună la dispoziția clientului final cel puțin două modalități de plată a facturii, dintre care cel puțin una fără comisioane pentru plata sumelor aferente, care să nu creeze discriminări nejustificate între clienți. (3) Furnizorul are obligația să pună la dispoziția clientului casnic cel puțin o modalitate de plată a facturii care să îi permită plata în numerar a acesteia, ușor accesibilă și fără costuri suplimentare. (4) Modalitățile de plată oferite de furnizor se specifică în contractul de furnizare a gazelor naturale și în factura transmisă clientului final.”
Deci intr-o norma nationala, cu putere de reglementare, se specifica necesitatea ca un furnizor de utilitati (gaze) are o obligatie legala sa asigure cel putin doua canale de acces pentru plata facturii emise si nu numai. Iata ca in situatie unui pseudo monopol la nivelul unei localitati/zone furnizorul este obligat sa asigure cel putin doua modalitati de colectarea a sumelor facturate catre clientul final/cetatean, sens in care ar trebui sa incheie contracte cu cel putin doua firme specializate in colectare/incasari plati, dar daca in localitatea/zona respectiv existau doar Paypoint si Payzone, dupa actiunea post –concentrare avizata va exista doar noua companie Paypoint, cum se va mai respecta norma imperativa a ANRE?
Iata ca exista o situatie ce poate induce o situatie critica atat la nivelul furnizorilor de utilitati cat si autoritatilor statului roman ce trebuie sa asigure conditii normale de existenta cetatenilor din comunitatea respectiva, aspect care ar trebui sa intre in atentia celor interesati in apararea valorilor nationale protejate constitutional.
La final dorim sa atentionam factori decizionali in drept despre faptul ca pe site-ul BNR, dand clik pe link-ul http://www.bnr.ro/registre-si-liste-717.aspx, si dand o cautare la institutii de plata in tabelul exitent si cu acces public dupa cuvantul Paypoint, descoperim faptul ca, aceasta societate a obtinut dreptul de a face servicii de plata pe piata nationala[2], aspect cei confera posibilitea de a impune comisioane catre terti etc. Oare Consiliul Concurentei va lua in calcul si aceasta informatie pe care ar putea sa o solicite oficial si in contextul dat de la BNR? (Ec Adrian Radu).
[1] ”… O Românie puternică în Europa și în lume înseamnă în primul rând un stat care asigură securitatea cetățenilor săi oriunde s‐ar afla ei. Această declarație include o multitudine de aspecte. A asigura securitatea cetățenilor începe cu a‐i respecta la ei acasă, a le proteja drepturile și libertățile în țară și în străinătate, a pune efectiv instituțiile în serviciul cetățeanului, așa cum le este menirea, și continuă cu o dimensiune cât se poate de practică ‐ a le oferi securitate în comunitățile lor, precum și garanții juridice și protecție diplomatică în afara granițelor.”
[2]PayPoint Payment Services, ţara: UK, autoritatea de supraveghere: FCA data notificării: 16.11.2014 adresa: 1 the Boulevard, Shire Park, Hertfordshire, AL7 1EL UK , telefon: +44 (0) 01707 600 300, fax: email: susancourt@paypoint.com
Activităţile prevăzute de art. 8 din Ordonanta de urgenta nr. 113/2009 privind serviciile de plata servicii care permit depunerea de numerar intr-un cont de plati, precum si toate operatiunile necesare pentru functionarea contului de plati; servicii care permit retrageri de numerar dintr-un cont de plati, precum si toate operatiunile necesare pentru functionarea contului de plati; efectuarea urmatoarelor operatiuni de plata in cazul in care fondurile nu sunt acoperite printr-o linie de credit: debitari directe, inclusiv debitari directe singulare, operatiuni de plata printr-un card de plata sau un dispozitiv similar, operatiuni de transfer-credit, inclusiv operatiuni cu ordine de plata programata; efectuarea urmatoarelor operatiuni de plata in cazul in care fondurile sunt acoperite printr-o linie de credit deschisa pentru un utilizator al serviciilor de plata: debitari directe, inclusiv debitari directe singulare, operatiuni de plata printr-un card de plata sau un dispozitiv similar, operatiuni de transfer-credit, inclusiv ordine de plata programata*; emiterea si/sau acceptarea la plata a instrumentelor de plata*; remiterea de bani; mijloace de telecomunicatie, digitale sau informatice, si plata este efectuata catre operatorul sistemului sau retelei informatice ori de telecomunicatii care actioneaza exclusiv ca intermediar intre utilizatorul serviciilor de plata si furnizorul bunurilor si serviciilor*.
* inclusiv acordare de credite in conformitate cu prevederile Art. 16 (3) din Directiva
Da
Nu
Actualitate
Rheinmetall achiziționează Loc Performance: Un pas strategic pentru expansiunea pe piața americană
Actualitate
USR, Lasconi și iluzia progresului: O analiză asupra influenței curentului ‘woke’ în România
O ideologie problematică importată
Într-o amplă analiză, Simona Tănăsescu discută despre impactul curentului „woke” în România, evidențiind cum această ideologie, promovată agresiv de partide precum USR, a adus mai mult rău decât bine. În special, Tănăsescu atrage atenția asupra efectelor negative asupra comunităților vulnerabile, inclusiv LGBTQ+, care, în lipsa speranței, s-au agățat de promisiunile unei ideologii care, în realitate, nu le va oferi salvarea.
Promisiuni înșelătoare
Adevărul, așa cum îl prezintă Tănăsescu, este că niciun partid sau niciun curent nu va salva comunitățile marginalizate. Iubirea și identitatea acestor persoane au fost folosite ca instrumente în jocurile politice. „În spatele zâmbetelor politicienilor și a discursurilor despre diversitate, realitatea este că sunteți manipulați,” scrie aceasta, subliniind că ideologia nu a oferit sprijin real, ci a perpetuat problemele.
Efectul devastator al curentului woke
Curentul „woke” nu numai că a eșuat în a aduce schimbări pozitive, dar a creat și mai multă divizare și ură. Sustinătorii acestuia sunt transformați în pioni pe tabla de şah a jocului politic, abandonati când nu mai sunt considerați utili. Exemplele date de Tănăsescu subliniază cum Lasconi a decis să se distanțeze de comunitate atunci când a realizat că nu poate câștiga alegerile folosind această susținere.
Scanarea realității emoționale
Tănăsescu afirmă că curentul „woke” a distrus nu doar relații, ci și conexiuni fundamentale între generații. Nicio lege nu va putea schimba sentimentele părinților sau va umple golurile lăsate de respingerea familială. „Realitatea care doare” nu poate fi ștearsă prin aprobări sociale avute în vedere de politici și campanii.
Fraza centrală a dezamăgirii
„Curentul woke a distrus mai mult decât a construit,” concluzionează Tănăsescu, subliniind tranziția iubirii în marfă de negociat pe scena politică. Comunitățile sunt invitate să se vadă nu ca statistici sau simboluri ale progresului, ci ca indivizi cu nevoi și aspiratii personale.
Apel la acțiune autentică
Tănăsescu face apel la cetățeni să recunoască această manipulare și să nu mai fie pioni într-un sistem care nu le oferă nimic în schimb. Schimbarea adevărată, spune ea, nu începe cu voturi sau petiții, ci cu curajul de a căuta validare interioară și reconectarea cu familiile lor.
Un drum anevoios, dar esențial
Calea spre schimbare reală este dureroasă și poate părea imposibilă, dar este considerată singura care merită efortul. „Restul e doar zgomot. Iar zgomotul, în cele din urmă, se stinge,” concluzionează Tănăsescu, invitând la reflecție asupra valorilor reale și a iubirii care contează cel mai mult.
Actualitate
Expoziția dedicată Revoluției din Decembrie 1989 se deschide la 1 Decembrie, pentru elevii Timișoarei
În urmă cu 35 de ani, Timișoara a schimbat mersul istoriei. A oprit timpul în loc.
De aceea, nu avem voie să uităm, fiind datori să lăsăm în urma noastră grija de a duce mai departe memoria lui Decembrie 1989. De a o lăsa moștenire copiilor noștri.
În acest context, Duminică, 1 Decembrie 2024, la ora 17:00, va avea loc, la Comenduirea Garnizoanei din Piața Libertății, deschiderea pentru elevi a expoziției „’35”, dedicată Revoluției din Decembrie 1989.
Expoziția, care este o producție comună a Societății Timișoara și a Casei de Cultură a Municipiului Timișoara, este adresată atât scenei de artă contemporană, cât și publicului larg, tinerilor – din dorința de a facilita aprofundarea subtilităților unui moment de schimbare a paradigmei socio-politice și culturale din România. Astfel, publicul este invitat și provocat să reflecteze la dinamica puterii, la interacțiuni pierdute, la anxietăți sociale, să privească simultan la trecut și la viitor.
Definită drept „un spațiu și un timp de trecere, între before and after 1989”, expoziția abordează, pe de o parte, divizarea asociată cu controlul și, pe de altă parte, solidaritatea și transformarea – teme relevante nu doar în societate și în politică, ci și în dinamica valorilor și principiilor umane fundamentale. În acest context, viziunea artistului Adrian Florin Pop este completată de experiența trăită a revoluționarului Cătălin Regea, precum și de interpretarea curatorilor Cristina Daju și Mihai Toth, care au resemnificat spațiul simbolic, al vechii Comenduiri a Garnizoanei din Piața Libertății.
Lucrările de artă sunt realizate cu tehnici diverse de la pictură la video, sunet, instalație artistică, folosind ca punct de plecare fotografii și filmări originale.
Calendarul expoziției este următorul:
Duminică, 1 decembrie 2024, ora 17:00 Deschiderea expoziției, pentru elevi
2-16 decembrie 2024, orele 10:00-14:00 Vizite ghidate destinate elevilor
17 decembrie 2024, ora 17:00 Vernisajul oficial al expoziției
17 decembrie 2024-30 ianuarie 2025 Vizite ghidate destinate publicul larg
orele 16:00-20:00
În perioada 2-16 decembrie, vizitarea expoziției este deschisă exclusiv grupurilor de elevi. Aceasta se poate face de luni până vineri, între orele 10:00-14:00, prin rezervare prealabilă, pe mailul office@ccmt.ro
Vizitele programate for fi ghidate de mediatori, prezenți în acest interval orar la sediul Garnizoanei, pentru a facilita înțelegerea, de către elevi, a intenției autorilor.
Parteneri:
Direcția pentru Cultura Timiș, Brigada 18 ISR „Decebal”, Inspectoratul Școlar Județean Timiș, Școala Gimnazială 19 „Avram Iancu”
-
Exclusivacum o zi
Guvernul răspunde criticilor Avocatului Poporului privind pensiile militare
-
Exclusivacum 2 zile
Moștenirea lui Silviu Prigoană: Un labirint al corupției și alianțelor periculoase (II)
-
Exclusivacum 2 zile
Mihai Polițeanu promite legalitate în Ploiești: Acțiuni impotriva ilegalităților în zona Hale și Piețe
-
Exclusivacum 4 zile
Sindicatele din Penitenciare reacționează la declarația lui Ilie Bolojan cu privire la pensiile militare
-
Exclusivacum 5 zile
Afacerea ROSAL: Meciul subteran între mafia deșeurilor și justiție
-
Exclusivacum 3 zile
Acuzații de corupție în procesul de mutare a Polițiștilor de Penitenciare
-
Exclusivacum 3 zile
Moștenirea lui Silviu Prigoană: Un labirint al corupției și alianțelor periculoase
-
Exclusivacum 4 zile
Impactul protestului pensionarilor militari din 29 noiembrie 2024: O privire asupra așteptărilor și cerințelor