Connect with us

Administratie

Camarila regala

Publicat

pe

Camarila regala – grupul de oameni aflat în preajma suveranului si care, fara a avea o anumita calitate oficiala, influenteaza luarea deciziilor politice a avut un rol important în istoria multor state. Cel mai semnificativ caz este acela al doamnei Du Barry care a devenit principalul sfetnic al regelui Ludovic XV al Frantei, ea fiind considerata vinovata pentru criza care a dus la Revolutia din 1789, fapt pentru care a si sfârsit pe esafod.

“O carte închisa”

In România, regele Carol I nu a acceptat implicarea unor persoane din preajma sa în activitati politice; regina Elisabeta se putea ocupa doar de probleme culturale si caritabile, în timp ce principele Ferdinand i se îngaduia sa se dedice numai activitatilor militare.Desi era în tara de doua decenii si jumatate, în septembrie 1914, când a devenit rege, Ferdinand “era pentru cei multi un necunoscut si un netinut în seama, pentru câtiva o taina, aproape pentru nimeni o siguranta (N. Iorga). Insasi regina Maria aprecia: “Sotul meu era cel mai credincios urmas al unchiului sau, cel mai rabdator si cel mai ascultator mostenitor al lui, dar era pentru poporul sau ca o carte închisa, nimeni nu stia ce dorea”.Pe lânga lipsa de experienta politica, Ferdinand mai avea un handicap: timiditatea, defect fundamental pentru un lider politic. Toti cei care l–au cunoscut erau impresionati de solida lui cultura, în domenii variate; muzica, botanica, literatura, limbi vechi, chimie etc. Intr-un cerc restrâns facea o impresie excelenta, fiind un partener de dialog extrem de agreabil. Dar în public se inhiba, îsi pierdea sirul cuvintelor. De aceea prefera sa evite festivitatile si întrunirile la care participa multa lume.

Pentru Ferdinand I viata de familie a debutat (dupa o aventura cu Elena Vacarescu) romantic. In decembrie 1892 s-a casatorit cu principesa Maria de Edinburg, o tânara de 17 ani, extrem de frumoasa si fermecatoare. Dar în 1897, principele Ferdinand s-a îmbolnavit de febra tifoida, fiind la un pas de moarte. Si-a reveni cu greu, însa chipul sau a capatat înfatisarea unui batrân, gârbovit si cu paloare nefireasca a fetei, pe care a pastrat-o pâna la sfârsitul vietii. Evident, nu mai putea face fata “exigentelor” conjugale.

Principesa Maria nu era însa dispusa sa-si “închida viata” la 22 de ani. De aceea, a început sa întretina relatii cu diversi barbati, spre marea suparare a regelui Carol I, care a admonestat-o de repetate ori. In 1907, principesa l-a cunoscut pe principele Barbu Stirbey, pe care-l numea “printul alb”, barbat cu o tinuta tipic englezeasca, elegant, manierat, discret. Din cei sase copii nascuti de principesa Maria, cel putin unul avea ca tata pe Barbu Stirbey. Este vorba despre principesa Ileana, care a fost copilul favorit al reginei Maria. Constantin Argetoianu nota: “La Curtea noastra, secretele alcovului erau secretele tuturor, si cu destrabalata educatie pe care o primise, în continua ei promiscuitate cu slugile, aflase si odraslele dinastiei istorioarele mai mult sau mai putin piparate pe care oamenii si le povesteau pe soptite. Anecdota cu frageda Elisabeta fiica lui Ferdinand I chemând pe mica Ileana la fereastra cu cuvintele: Vino iute, sa vezi pe tatal tau , ca sa vada pe printul Stirbey coborând din automobil, a facut pe vremuri înconjurul Bucurestilor”.

Legatura dintre Maria si printul Stirbey a fost tolerata de Carol I si acceptata de principele Ferdinand. Interesant este ca sotia lui Stirbey, Nadeja, era încântata de prietenia dintre cei doi, o invita pe Maria la palatul de la Buftea, unde principesa ramânea adesea peste noapte. Nadeja nu vedea ca între sotul sau si sotia mostenitorului tronului ar exista relatii intime, iar vorbele care-i ajungeau la ureche le considera simple bârfe, puse la cale de cei invidiosi de faptul ca între familia Stirbey si principesa Maria erau relatii atât de apropiate. Nici fetele lui Stirbey nu credeau în “bârfe” si erau încântate de prezenta fermecatoarei printese la palatul de la Buftea.

Omul de bine

Probabil pentru a “localiza” escapadele extraconjugale ale principesei Maria, Carol I l-a numit pe Barbu Stirbey, în 1913, în functia de administrator al Domeniilor Coroanei Regale. Stirbey era un gospodar priceput, iar afacerile sale erau un model pentru toti românii. Astfel, oficial, Barbu Stirbey putea sa vina oricând la Palata, fara a trezi banuieli. Cum principele Ferdinand era mare amator de discutii, pe cele mai diverse teme, a gasit în Stirbey un interlocutor extrem de util, dispus sa asculte si sa stea ceasuri în sir la o cafea sau la un pahar cuwhisky pentru a “diseca firul în patru”. Dar mai ales sa discute politica, domeniu pe care regele Carol I îl interzisese mostenitorului Coroanei. Aici Barbu Stirbey era imbatabil, cunoscând foarte bine realitatile din tara si sugerând modalitati concrete de actiune.

Barbu Stirbey mai avea un foarte mare avantaj: era cumnat cu Ion I.C. Bratianu, presedintele Partidului National Liberal. Acesta era un om politic de exceptie, cu o viziune foarte clara asupra evolutiei istorice a poporului român si a directiilor spre care trebuia sa se îndrepte, era convins de rolul familiei Bratianu si considera ca avea “misiunea” de a duce mai departe mostenirea lasata de tatal sau Ion C. Bratianu, care-si legase numele de revolutia de la 1848, Unirea Principatelor din 1859, aducerea printului strain în 1866, obtinerea independentei si proclamarea Regatului în 1881. Fiul acestuia, I.I.C. Bratianu avea si un exceptional talent de “manevrier politic”, întrucât stia – cum aprecia N. Iorga – sa aplice ingineria (meseria sa de baza) la politica. n 1913, când Barbu Stirbey (cumnatul sau) fusese numit administrator al Domeniilor Coroanei, I.I.C. Bratianu lansase o campanie decisiva în favoarea reformei agrare si a celei electorale, în care vedea cheia evolutiei României pe calea progresului si liberalismului, a fauririi unitatii nationale si statale. Desi Carol I a fost, initial, foarte reticent la ideea reformelor, Bratianu a reusit, cu mult tact si perseverenta, sa-l convinga pe “batrânul rege” sa le accepte, astfel ca presedintele P.N.L. a fost numit, în ianuarie 1914, seful guvernului, dupa care a organizat alegeri pentru Adunarea Nationala Constituanta, Barbu Stirbey avea din partea lui Bratianu “misiunea” de a-l convinge pe principele Ferdinand ca reformele erau absolut necesare, astfel ca la urcarea sa pe tron sa le sustina.

Ferdinand, care în timpul multelor manevre militare la care participase cunoscuse viata reala a taranului român, a împartasit punctul de vedere al lui Bratianu, sustinut cu convingere si de Stirbey. Un alt domeniu important în care Ferdinand a fost influentat de Bratianu prin Stirbey a fost acela al atitudinii fata de taberele aflate în razboi, începând din iulie 1914. Cu carol I era foarte greu sa se ajunga la un punct de vedere comun; suveranul era convins ca Germania va câstiga razboiul. El a vrut ca România sa-si respecte semnatura pusa pe Tratatul din 1883 cu Puterile Centrale. Cu multa greutate, la Consiliul de Coroana din 21 iulie 1914 (Magazin istoric, 1/1976, 12/1983), Carol I a acceptat punctul de vedere exprimat de marea majoritate a participantilor si anume ca România sa ramâna neutra. Aceasta decizie a considerat-o ca pe o înfrângere personala si a avertizat ca “se face o mare greseala” prin neintrarea României în razboi alaturi de Puterile Centrale. Munca de “lamurire” dusa de Stirbey si principesa Maria nu parea sa dea rezultate în privinta lui Ferdinand; el era german, nu iesea din cuvântul regelui Carol I, nu credea în victoria Antantei. Iata pentru ce, atunci când, la 28 septembrie 1914, a depus juramântul în calitate de rege al României, a declarat ca va fi “un bun român” (Magazin istoric, nr. 4/1998), deputatii si senatorii l-au ovationat îndelung. Aceste cuvinte exprimau ideea ca el nu se va opune sentimentului national, care atunci era precumpanitor în favoarea luptei împotriva Puterilor Centrale, pentru eliberarea Transilvaniei si Bucovinei si unirea lor cu patria muma.

In timpul lui Carol I la Curte domnea o atmosfera sobra, solemna, de o rigiditate dusa la extrem. Regele nu zâmbea, nu accepta glume, era de o punctualitate “nemteasca”, întindea celui chemat în audienta un singur deget, iar ca o favoare deosebita doua degete, se aseza ultimul la masa si pleca primul. Totul era calculat si se desfasura dupa un ceremonial riguros. Noul rege, Ferdinand I, nu tinea la “eticheta”. Pictorul Costin Petrescu nota: ” n locul unui deget ti se întindea azi o mâna întreaga, care zguduie cu frenezie bratul poftitului, caruia i se prezinta un scaun, o tigare, un pahar, o gluma, un râs deschis”. C. Argetoianu relata ca în calitate de ministru, dupa ora de lucru cu regele Ferdinand, a fost retinut la masa: “Dupa dejun luam cu totii cafeaua la iarba verde, lânga castel [Peles], în familie . Printul Carol tragea picioare în posterior printului Nicolae, care chiraia ca din gura de sarpe; era, ca sa zic asa, un rit , la care viitorul print razvratit n-ar fi renuntat pentru nimic în lume. Printesa Elisabeta îsi plimba ochii pe cer, Mignon era tinta tachinarilor fratilor ei, iar regele, regina si Misu [ministrul Casei Regale] si cu mine depanam fel de fel de subiecte”.

Spre deosebire de înaintasul sau, Ferdinand I s-a aratat receptiv la sfaturile celor din preajma, din rândul carora s-a detasat printul Barbu Stirbey. Cunoscând îndeaproape situatia politica, în calitate de ministru în guvernul prezidat de I.I.C. Bratianu, I.G. Duca avea sa scrie: “Spre fericirea ei [a reginei Maria] si a tarii, când regele Ferdinand a urcat treptele Tronului, în preajma lor se afla un om de bine. Acesta avea asupra regelui ca si asupra reginei o influenta atotputernica si, de fapt, în tot cursul crizei din care a iesit întregirea neamului românesc, ela fost advaratul suveran al României. Acesta a fost Barbu Stirbey… Intr-o tara de vorbareti nu am cunoscut un om mai tacut, într-o soocietate preocupata sa faca efect, nu am vazut om afectând o mai mare modestie si, as zice, o mai perfecta neînsemnatate a propriei persoane. Si, totusi, sub aceasta banala înfatisare se ascundea o nespus de interesanta personalitate, o inteligenta patrunzatoare, o exceptionala abilitate si o mare ambitie”. Era un om care prefera “întunericul luminii”, un maestru al combinatiilor politice: “La el nimic nu era întâmplator sau improvizatie. Totul era multa vreme întors, sucit, gândit, rasgândit”. De aceea, când regele îi cerea un sfat, Stirbey era întotdeauna pregatit, etalând argumentatia cea mai convingatoare.

A dat un rege taranilor

Alaturi de regina Maria, Barbu Stirbey a avut un rol esential în a-l convinge pe regele Ferdinand ca trebuia sa renunte la gândul ca România trebuia sa intre în razboi alaturi de Puerile Centrale, demonstrându-i “matematic” ca Antanta va iesi biruitoare. De asemenea, i-a inoculat ideea ca suveranul nu putea sa fie împotriva “instinctului national”, ci din contra, sa fie promotorul si expresia vointei poporului în fruntea caruia se afla. Asa s-a ajuns ca în sedinta Consiliului de Coroana din august 1916 regele Ferdinand sa se pronunte pentru intrarea în razboi alaturi de Antanta. Pentru a lua o asemenea decizie, Ferdinand s-a “învins” pe sine si a parasit sala în care a avut loc sedinta “cu ochii plini de lacrimi”.In timpul razboiului, Barbu Stirbey a fost alaturi de familia regala, în refugiul de la Iasi. Izbucnirea revolutiei în Rusia si înlaturarea tarismului, în martie 1917, au avut un puternic ecou asupra ostasilor rusi de pe frontul din Moldova. Pentru a preveni o eventuala “contaminare” a ostasilor români,în covârsitoarea majoritate tarani, regele Ferdinand a fost sfatuit de Stirbey si Bratianu, de N. Ioarga si regina Maria sa adreseze ostasilor un mesaj prin care sa promita înfaptuirea reformelor. Textul a fost redactat de Barbu Stirbey si a avut o primire entuziasta, contribuind la calmarea spiritelor, dar si la cresterea popularizarii regelui. Dupa ce hotarâse intrarea în razboi, devenind “Ferdinand cel Loial”, acum, în primavara lui 1917, si-a capatat si apelativul de “regele taranilor”.Dupa iesirea Rusiei din razboi, în noiembrie 1917, România a trebuit sa porneasca pe calea pacii separate cu Puterile Centrale. Ca o ronie a soartei, pacea s-a negociat în castelul lui Barbu Stirbey de la Buftea si a fost semnat în Palatul Cotroceni din Bucuresti.

Prima parte a anului 1918 a fost nefericita pentru Stirbey si din punct de vedere personal. Regina Maria l-a abandonat, gasindu-si “iubirea vietii sale” în persoana canadianului Joe Boyle. Totusi, anul 1918 s-a încheiat în mod fericit pentru români, inclusiv pentru Stirbey. La 27 martie Basarabia s-a unit cu România, apoi, la 28 noiembrie s-a unit Bucovina, iar la 1 decembrie, prin unirea Transilvaniei, s-a constituit statul unitar national român. Barbu Stirbey a avut marea satisfactie de a intra triumfal în Bucuresti în ziua de 1 decembrie, facând parte din suita regala, desi nu avea o calitate oficiala (din cortegiul regal au facut parte doua personalitati de marca: I.I.C. Bratianu si Alexandru Averescu).

In conditiile votului universal si ale multiplicarii partidelor politice, situatia lui Barbu Stirbey a format obiectul multor critici. O buna parte a presei si liderilor noilor partide cereau abandonarea politicii de culise si luarea în considerare a vointei poporului, exprimata la urne. In acest context, regina Maria a tinut sa consemneze “pentru istorie” rolul lui Barbu Stirbey. Ea nota la 20 noiembrie 1919: “El ne-a fost cel mai credincios prieten si cel mai apropiat colaborator al meu. Ne-a ajutat sa construim România Mare, împreuna am dus luptele, ne-am zbatut si am mers înainte, eu singura stiu cât de mare a fost participarea lui, desi numele lui nu va figura în istorie, cu exceptia acestor pagini, daca vor fi vreodata citite. Dar aici scriu clar în cuvinte hotarâte: Nando [Ferdinand] si cu mine nu am fi unde suntem daca Barbu Stirbey nu ar fi stat alaturi de noi asa cum a stat, devotat, atent, inteligent, plin de tact, lipsit de egoism. Nu a luat niciodata un banut de la noi pentru munca pe care a facut-o; el a facut-o pur si simplu din devotament, de aceea nu a esuat niciodata, a stat întotdeauna alaturi de noi la bine si la rau, cu sânge rece în momente de panica, hotarât când trebuia sa dea un sfat dificil”. Regina Maria încheia aceste aprecieri cu cuvintele: “Probabil tara nu va sti niciodata ce a facut el pentru ea, pentru ca este un modest, care a lucrat pentru gloria regelui sau si nu pentru a sa”.

Barbu Stirbey a continuat sa fie o “eminenta cenusie” si dupa 1918. Nu a luat în seama atacurile presei si ale unor politicieni, nici chiar “infidelitatile” reginei Maria; a lucrat pe tacute, fiind mereu în preajma regelui si influentându-l în luarea deciziilor. Suveranul nu agrea luptele politice si mai ales demagogia noilor partide, nu avea încredere în liberii aparuti “peste noapte”, ca urmare a votului universal. Stirbey a avut un rol important în a-i cultiva ideea ca regele trebuie sa se bazeze pe oameni cu experienta si pe partide solide, care si-au dovedit capacitatea de-a lungul timpului. Astfel, Ferdinand I a fost convins ca singurul om politic în care putea sa aiba deplina încredere era I.I.C. Bratianu, iar partidul cel mai puternic era P.N.L. Regele era convins ca Bratianu era “zodia buna a României”. La un moment dat, în ianuarie 1922, regele Ferdinand a marturisit: “Vrajba înveninata dintre partide, ca si toti de aici [de la Curte] ma silesc sa nu ma pot sprijini decât pe un singur om: pe Ion Bratianu”.

Pe de alta parte, principele Carol nu vedea cu ochi buni rolul dominator al lui Bratianu, prezenta lui Barbu Stirbey la Curte si influenta pe care acesta o exercita asupra suveranilor. Principele mostenitor si-a exprimat deseori hotarârea de a-l înlatura “pe acest Iago”, care se complacea în situatia de “amant fidel” al reginei Maria si care-l “încatusase” pe regele Ferdinand. Tentativa principelui mostenitor de a “elibera” institutia monarhica de sub dominatia lui Bratianu, care îl folosea eficient pe Stirbey ca instrument, s-a bucurat de simpatia partidelor politice antiliberale.

Actul înlaturarii principelui Carol din rândul familiei regale dupa ce acesta renuntase de trei ori, în 1918, 1919 si 1925, la prerogativele sale a fost receptat de opozitie ca fiind rezultatul manevrelor de culise, puse la cale de I.I.C. Bratianu, regina Maria si Barbu Stirbey. De aceea, la 4 ianuarie 1926 când Parlamentul a dezbatut legile prin care principele Carol era înlaturat din rândul familiei regale, iar ca mostenitor era proclamat fiul acestuia, principele Mihai, în vârsta de 5 ani opozitia a scandat: “Jos Bratianu!”, “Jos Stirbey1″. Din ostilitate fata de Bratianu si de Stirbey, o buna parte a opozitiei s-a solidarizat cu Carol, desi hotarârea acestuia de a-si parasi familia si a ramâne în strainatate cu Elena Ionescu era greu de acceptat.

In primavara anului 1927 s-a aflat ca regele Ferdinand suferea de cancer. Se pare ca Barbu Stirbey, simtind ca domnia regelui Ferdinand se apropia de sfârsit, si prin urmare, si rolul sau de prim sfetnic neoficial avea sa înceteze, a dorit sa ocupe o functie publica, recunoscuta ca atare. Este motivul pentru care, la 4 ianuarie 1927 a acceptat solicitarea lui Ferdinand de a forma un guvern de “uniune nationala”. Cu experienta pe care o avea, Barbu Stirbey a reusit ca în doar câteva ore sa formeze un asemenea cabinet, în care intrau reprezentantii celor doua mari partide aflate într-o acerba disputa politica P.N.L. si P.N.T. Vestea formarii unui asemenea guvern a fost primita cu stupoare de opinia publica, întrucât se stia ca Stirbey era amantul “traditional” al reginei Maria si “omul de casa” al lui Bratianu. Mihail Manoilescu scria: “Instalarea în fruntea guvernului a lui Stirbey, care nu aparuse pâna atunci în fata în viata publica dupa cum într-o casa decenta nu apar niciodata la vedere pe un balcon anume obiecte de întrebuintare intima – constituia nu numai o culme a lipsei de pudoare, ci si o culme a imprudentei politice. Toata lumea – si chiar unii liberali la care bunul simt învingea sectarismul de partid socoteau îndrazneata afisare a lui Barbu stirbey în clipa în care bunul rege îsi traia ultimele zile, drept o impietate. Din ce întunecata si apocaliptica tragedie shakeperiana putuse scoate Ionel Bratianu acest scenariu de groaza, în care agonia sotului trebuia sa fie prezidata de trufia învingatoare a prietenului!”

Guvernul Stirbey s-a mentinut numai doua saptamâni (5 20 iunie 1927), dupa care frâiele puterii au fost preluate de I.I.C. Bratianu. Pentru Stirbey însa, fusese suficient, el putând apare de acum înainte public în calitate de “fost presedinte al Consiliului de Ministri”.

Moartea regelui la 20 iulie 1927 a însemnat încheierea rolului de “eminenta cenusie” a lui Barbu Stirbey, întrucât Regenta nu avea nevoie de “serviciile” sale. Aceasta institutie era un simplu decor, folosit de guvernanti: mai întâi de I.I.C. Bratianu, apoi de Iuliu Maniu. Lipsa de prestigiu si de eficienta a Regentei, precum si determinarea situatiei economice si politice au alimentat curentul carlist, multi vazând în “restauratie” o sansa de redresare a tarii.

Venirea lui Carol în tara si urcarea sa pe tron, la 8 iunie 1930, a marcat pentru Barbu Stirbey începutul unei perioade extrem de dificile. Carol îl ura si cauta un pretext pentru a-l aresta. n acest scop, a cerut sefului Serviciului Secret de Informatii sa-l urmareasca pentru a-l surprinde “complotând” împotriva dinastiei. Stiind care erau sentimentele si intentiile noului rege, Stirbey a plecat din tara, stabilindu-se în Elvetia. Când revenea acasa nu discuta cu nimeni probleme politice, chiar atunci când era provocat de agentii lui Carol II.

Barbu Stirbey a reintrat în atentia publica în martie 1944, când a purtat tratative la Cairo, în vederea încheierii unui armistitiu cu Natiunile Unite, si apoi, în septembrie 1944, când a facut parte din delegatia româna care a semnat la Moscova armistitiul cu Natiunile Unite. Numele sau a fost vehiculat la începutul lunii martie 1945, ca un posibil candidat pentru functia de presedinte al Consiliului de Ministri. Un an mai târziu, 1946, a încetat din viata.

Rolul sau politic major se încheiase în 1927. Timp de 13 ani, cât a domnit Ferdinand I, Stirbey a fost “stalpul” camarilei regale. A lucrat în culise, a manevrat cu dibacie, nu pentru folosul sau personal, ci pentru rege si Ion I.C. Bratianu, cumnatul sau.

Cel mai adesea membrii camarilei îsi urmareau mai ales propriile interese, profitând de influenta pe care o exercitau asupra sefului statului. Din acest punct de vedere, Barbu Stirbey a fost o exceptie. Era suficient de bogat, avea o tinuta demna, se simtea mândru de ascendenta sa princiara, astfel încât s-a “multumit” sa fie sfatuitorul regelui Ferdinand si amantul reginei Maria. I-a placut jocul politic din culise si a avut un rol important în evolutia României, punând în umbra multi lideri de partid si ministri. (prof. univ. dr. Ioan Scurtu)

 

Administratie

CONSILIUL JUDETEAN PRAHOVA ARE O CAMPIOANA LA FOTBAL FETE !/Mândria CONSILIUL JUDETEAN PRAHOVA!

Publicat

pe

De

Acs Prahova Ploiești campioană under 15 seria a 4 a FRF !
Au stat 15 etape pe locul 2 ! Ultima etapă locul 1!
Președintele știe să calculeze cum se căștigă titlul !
83 – 5 golaveraj ! Cel mai bun atac și cea mai bună apărare din România la under 15 din 28 echipe!
Aici sunt banii investiți cu cap și găndire profesionistă primiți de la Consiliul Județean Prahova pe legea 350 privind dezvoltarea fotbalului feminin !
Citeste in continuare

Administratie

Poliţiştii de frontieră au descoperit şi indisponibilizat pentru continuarea cercetărilor un autoturism de lux, care figura în bazele de date ca fiind furat din Marea Britanie

Publicat

pe

De

Poliţişti de frontieră din cadrul Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Iaşi, pe timpul unei misiuni specifice, au oprit în trafic, pentru control, un autoturism marca BMW X6, condus de un cetăţean român, domiciliat pe raza județului Vaslui, în vârstă de 58 de ani.

Deoarece au avut suspiciuni cu privire la situaţia juridică a mijlocului de transport, autoturismul şi şoferul au fost conduşi la sediul instituţiei pentru continuarea cercetărilor. În urma verificărilor specifice efectuate, poliţiştii de frontieră au constatat că autoturismul figurează în bazele de date ca fiind furat din Marea Britanie.

Cu privire la aspectele constatate, bărbatul a declarat că a achiziţionat autoturismul în rate şi nu s-a gândit că ar putea avea probleme dacă nu mai plăteşte ratele.

Poliţiştii de frontieră efectuează cercetări în cauză pentru săvârşirea infracţiunii de tăinuire, iar autoturismul, în valoare de peste 150.000 de lei, a fost indisponibilizat în vederea continuării cercetărilor, mai transmite sursa citata. (Paul D.).

Citeste in continuare

Administratie

Reguli privind efectuarea cercetării administrative

Publicat

pe

De

Continuăm prezentarea unor prevederi din Instrucțiunile de aplicare în MApN a OG nr. 121/1998 privind răspunderea materială a militarilor, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.64 și publicate în Monitorul Oficial nr. 359, din 17 aprilie 2024. De data aceasta, informații privind modul de desfășurare a cercetării administrative.

Pentru a se efectua cercetarea administrativă, se constituie o comisie formată dintr-un număr impar de membri, dar nu mai puțin de 3 persoane din cadrul unității militare în care s-a produs paguba, nominalizate de comandantul/șeful unității militare.

Există și situații în care cercetarea administrativă se efectuează de o comisie numită de comandantul/șeful eșalonului ierarhic superior al unității militare în care s-a produs paguba. Astfel de cazuri sunt când comandantul/șeful unității militare este implicat în producerea pagubei și cauzele care au stat la baza producerii pagubei sunt complexe, precum:

♦ valoarea prejudiciilor depășește pragul de 100.000 lei;

♦ prejudiciile vizează pierderi, sustrageri sau distrugeri de armament, tehnică de luptă, dispozitive militare și muniții, cu excepția elementelor de muniție consumate la trageri;

♦ pagubele sunt produse prin pierderea, distrugerea sau degradarea bunurilor din stocul de mobilizare și stocul de luptă;

♦ pagubele sunt produse de persoane încadrate în unități militare diferite;

♦ comisiile de control/audit intern constată că pagubele sunt produse de persoane care fac parte din echipa de comandă a unității.

În alte situații decât cele prezentate, la cererea temeinic motivată a comandantului/șefului unității militare în care s-a produs paguba, comandantul/șeful eșalonului ierarhic superior poate dispune măsurile necesare pentru detașarea/delegarea personalului din subordine la unitatea militară anterior amintită, în vederea completării comisiei de cercetare administrativă.

În cazul în care comandantul/șeful unității militare ia cunoștință, în orice mod, că vreuna din persoanele numite pentru efectuarea cercetării administrative are legătură cu paguba produsă sau se află în relații de rudenie, subordonare sau coordonare, cu autorul/autorii pagubei, acesta este obligat să o înlocuiască.

Comisia are obligația de a efectua cercetarea administrativă în termen de cel mult 180 de zile, calculat de la data constatării pagubei sau, după caz, a luării la cunoștință. Până la expirarea termenului respectiv, procesul-verbal de cercetare administrativă trebuie să fie finalizat, semnat de membrii comisiei și înregistrat la compartimentul documente clasificate.

În situația în care structurile de audit public intern/alte structuri de control, în cadrul misiunilor specifice, iau cunoștință despre existența unor pagube produse prin neefectuarea/efectuarea cercetării administrative de către persoanele desemnate, fără respectarea instrucțiunilor sau prin invocarea nejustificată ori neîntemeiată a unor prevederi legale, ce au avut drept consecință reducerea cuantumului prejudiciului sau stabilirea inexistenței vreunei pagube, vor sesiza, prin documentele întocmite, comandantul/șeful eșalonului superior al unității militare care a efectuat cercetarea administrativă sau șeful Direcției de prevenire și investigare a corupției și fraudelor, după caz, în vederea dispunerii măsurilor pentru recuperarea acestora.

În situația în care, din motive temeinic justificate, nu sunt îndeplinite condițiile pentru finalizarea cercetării administrative în termenul de 180 de zile, comandantul sau șeful eșalonului superior poate aproba suspendarea cercetării administrative până la eliminarea cauzei care a împiedicat efectuarea acesteia.

Cererea de suspendare se face în termenul menționat și va fi însoțită de documente doveditoare ale motivului invocat. Sunt considerate motive temeinice pentru solicitarea suspendării cercetării administrative, dar fără a se limita la acestea, cazurile:

♦ efectuarea unei expertize tehnice;

♦ efectuarea unor traduceri autorizate;

♦ imposibilitatea obiectivă și dovedită prin documente justificative de a se prezenta la sediul unității, pentru ascultare și exercitarea dreptului la apărare, a persoanelor care au produs sau au favorizat producerea pagubei;

♦ existența pe rolul instanței a unei cauze conexe de a cărei soluționare depinde finalizarea cercetării;

♦ incidența unei situații de forță majoră;

♦ lipsa motivării hotărârii judecătorești definitive în situația răspunderii materiale a personalului care a produs pagube terțelor persoane fizice sau juridice din vina lui și în legătură cu îndeplinirea serviciului.

Suspendarea cercetării se solicită comandantului/șefului eșalonului superior prin raport întocmit de președintele comisiei de cercetare administrativă și semnat de comandantul/șeful unității militare în care s-a produs paguba și operează doar în situația în care raportul este aprobat în interiorul termenului de 180 de zile.

De regulă, cercetarea administrativă se efectuează la sediul unității militare în care s-a produs paguba. În situația în care se efectuează de o comisie desemnată de comandantul/șeful eșalonului ierarhic superior al unității militare în care s-a produs paguba sau de structuri de control specializate, cercetarea administrativă se poate efectua atât la sediul unității militare în care s-a produs paguba, cât și la sediul unității militare din care fac parte membrii comisiei.

Reguli privind efectuarea cercetării administrative:

♦ se analizează actul prin care a fost constatată (sesizată) paguba; 

♦ se identifică documentele care trebuie verificate; 

♦ ori de câte ori se impune, la cererea motivată a președintelui comisiei de cercetare administrativă, se dispun măsuri pentru efectuarea inventarierii generale a conturilor sau reperelor ce formează obiectul pagubei; 

♦ se determină data producerii pagubei pe bază de dovezi (documente, expertize, martori etc.); 

♦ se stabilește valoarea pagubelor, întocmindu-se documentația din care să rezulte calculul valorii acestora; 

♦ persoanele care, prin acțiunea sau inacțiunea lor, au produs ori au favorizat producerea pagubelor și orice alte persoane care pot da relații asupra împrejurărilor în care s-au produs pagubele se cheamă, de regulă, la sediul unității militare în cadrul căreia se desfășoară cercetarea, pentru ascultare, explicații, declarații și prezentarea actelor legale justificative.

În adresele de chemare, se arată motivele chemării, data, ora și locul prezentării. Pentru persoanele care nu mai au raporturi de muncă sau de serviciu cu MApN, chemarea se face printr-o notificare care cuprinde informațiile menționate și care se transmite prin poștă, de structura de resurse umane a unității militare în care s-a produs paguba, la ultima adresă cunoscută sau prin orice mijloace care asigură confirmarea primirii notificării.

Pentru clarificarea circumstanțelor în care a fost produsă paguba, comisia de cercetare administrativă formulează întrebări, iar răspunsurile la acestea, precum și orice alte detalii și informații care au legătură cu paguba se consemnează într-o notă explicativă.

Dacă o persoană nu se poate prezenta în fața comisiei de cercetare administrativă, din motive întemeiate și dovedite prin documente justificative, dar consimte să răspundă la întrebări, acestea se înscriu într-un chestionar ce se transmite persoanei în cauză, care are obligația de a răspunde printr-o notă explicativă, însoțită de eventualele documente justificative, în termen de cel mult 10 zile de la data primirii chestionarului.

Comisia de cercetare administrativă nu are dreptul să refuze primirea de la persoanele implicate în producerea prejudiciului a documentelor care pot ajuta la stabilirea circumstanțelor în care s-a produs paguba.

Nicio persoană nu poate fi constrânsă, în niciun fel, să prezinte comisiei de cercetare administrativă explicații scrise.

Neprezentarea, în alt caz decât cel referitor la imposibilitatea obiectivă și dovedită prin documente justificative de a se prezenta la sediul unității, refuzul persoanelor chemate pentru prezentarea de explicații, precum și nerespectarea obligației de a răspunde la întrebări printr-o notă explicativă se menționează în mod obligatoriu și detaliat în procesul-verbal al cercetării și nu se interpretează în defavoarea acestora și nu împiedică finalizarea cercetării administrative.

În asemenea situații, comisia de cercetare administrativă efectuează și finalizează cercetarea administrativă pe baza documentelor și informațiilor avute la dispoziție. Oricare dintre persoanele implicate în producerea pagubei sau care pot avea cunoștință despre împrejurările în care aceasta s-a produs poate fi chemată pentru a da explicații în fața comisiei de cercetare administrativă ori de câte ori este necesar.

Comisia de cercetare administrativă este obligată să asigure persoanelor cercetate dreptul la apărare.

Rezultatul cercetării administrative se consemnează într-un proces-verbal, iar comisia are obligația de a informa persoanele implicate în producerea pagubei că au dreptul să ia cunoștință, sub semnătură, de conținutul procesului-verbal și să își exprime, în scris, eventualele observații ori obiecții, într-un termen ce nu poate depăși 3 zile lucrătoare.

Procesul-verbal poate fi studiat numai în prezența unui membru al comisiei, la sediul unității militare unde comisia își desfășoară activitatea. În cazul în care observațiile ori obiecțiile sunt întemeiate, comisia modifică procesul-verbal în mod corespunzător, iar dacă acestea sunt considerate neîntemeiate, comisia completează procesul-verbal cu o notă exprimându-și punctul de vedere, fundamentat, cu privire la fiecare dintre observațiile sau obiecțiile formulate.

Atunci când cei în cauză nu se prezintă sau refuză să ia cunoștință de conținutul procesului-verbal, comisia de cercetare administrativă consemnează situația în procesul-verbal, anexând și dovada înștiințării persoanelor respective.

Evaluarea pagubelor produse MApN prin lipsuri ori degradări de bunuri, pentru care se stabilesc răspunderi materiale ori obligații de restituire, potrivit ordonanței, se face în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare, aplicându-se măsura imputării la valoarea lor de înlocuire, la data constatării pagubelor.

În cazul pagubelor produse prin fapte ce constituie infracțiune, evaluarea acestora se face la valoarea de înlocuire a bunurilor lipsă ori degradate, la care se adaugă foloasele nerealizate de către unitatea militară păgubită.

Prin valoare de înlocuire, se înțelege costul de achiziție al unui bun cu caracteristici și grad de uzură similare celui lipsă în gestiune la data constatării pagubei, care cuprinde prețul de cumpărare practicat pe piață, la care se adaugă taxele nerecuperabile, inclusiv TVA, cheltuielile de transport, aprovizionare și alte cheltuieli, accesorii necesare pentru punerea în stare de utilitate sau pentru intrarea în gestiune a bunului respectiv. (I. Nedelcu).

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

ARTEHNIS

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România.
Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național?
Garantăm confidențialitatea!

Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503
Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com
Departament Investigații - Secția Anticorupție

TOP KINETO MEDICAL Ploiesti

Știri calde

Exclusiv4 ore ago

Compromisul (in)justitiei prahovene versus Forţa Dreptei, Orban, vrăjitoria, clanul Fabian si „imaculatul” George Ionescu

Suspecții crimei de la Padina, scoși din închisoare de judecători! Compromisul (in)justitiei prahovene Curtea de Apel Ploiești a dispus saptamana...

Exclusiv4 ore ago

Politia Locala Ploiesti utilizata in campania electorala a PSD-istului Andrei Volosevici

Dupa ce Andrei Volosevici a facut presiuni asupra liderilor de sindicat din TCE pentru a face declarații publice de susținere...

Exclusivo zi ago

„În urmă cu doar câțiva ani – și ca să fiu mai exact, cam până la Guvernul Câțu – opțiunea tinerilor pentru structurile MAI se afla undeva după Facultatea de Drept sau Medicină.”

Motivele erau evidente pentru oricine: în ciuda vieții cazone și a restricțiilor specifice, tânărul avea perspectiva unui loc de muncă...

Exclusiv3 zile ago

Penitenciarul Ploiești câmp de război!

Nu mai este nimic de mirare. Totul se poate întâmpla în Penitenciarul Ploiești manageriat de comisarul șef Valentin Matei. In...

Exclusiv3 zile ago

Structurile din ordine si aparare ( MAI, MAN, SRI, etc) pot sa faca demersuri pentru acordarea cu textele directivei europene pe salarizare/7 iunie 2026 este doar termenul final de executare!

A fost publicata si a intrat in vigoare cea mai importanta directiva europeana pe salarizare din ultimii 10 ani si...

Exclusiv3 zile ago

Swinging-ul politic si protectia „divina” pentru aceasta grupare de criminalitate economico-financiar organizata din Prahova (I)

Pe noi, cei de la Incisiv de Prahova ne intriga aceasta secventa de subminare a economiei nationale, inca de pe...

D.N.A.4 zile ago

Coruptie la Prefectura Prahova/Un nou dosar penal/Vizat chiar Virgiliu Nanu – fost șef la OCPI, fost prefect de Prahova din partea PSD și candidat la postul de șef al Consiliului Județean Prahova (II)

Asa cum va dezvaluiam, in data de 09.05.2024, sub nr R33/459 a fost inregistrata plangerea penala la Parchetul de pe...

Exclusiv4 zile ago

Elevii Școlii de Agenți de Poliție din Câmpina au rămas fără pista de atletism iar normele de securitate la incendiu și iscirizare sunt încălcate!

Aceasta a fost distrusă în timpul lucrărilor la o sală de sport. Din această cauză, elevii sunt nevoiți acum să...

Exclusiv4 zile ago

Se confirmă faptul că răzbunările maleficului Ilie Marian au avut ca scop mazilirea directorului adjunct de la Penitenciarul de Femei Ploiesti Târgșorul Nou

Spectacolul evadărilor din poliția penitenciară băștinașă ar putea descalifica orice țară europeană de pe podiumul rușinii. Cu toate acestea, Franța...

Exclusiv4 zile ago

Din cauza unor judecatoare din TMB-Sectia contencios administrativ care aveau soti pilosi, cu influenta in PSD, s-a modificat in 2018, art 10 din legea 554/2004, astfel incat sa poata fi distruse dosarele colective ale sindicatelor

Cautand prin niste hotarari judecatoresti mai vechi, am dat de urmatoarea explicatie ( vezi foto) data de un judecator din...

Exclusiv4 zile ago

Raze de Soare ascunse prin municipiul Slobozia/Swinging-ul politic similar celui de la municipiul Ploiesti?

Dragos Soare este actualul primar al municipiului Slobozia care in anul 2023 recunostea public ca “i-a fost teribil de greu...

Exclusiv5 zile ago

Coruptie la Prefectura Prahova/Un nou dosar penal/Vizat chiar Virgiliu Nanu – fost șef la OCPI, fost prefect de Prahova din partea PSD și candidat la postul de șef al Consiliului Județean Prahova (I)

In data de 09.05.2024, sub nr R33/459 a fost inregistrata plangerea penala la Parchetul de pe Langa Inalta Curte de...

Exclusiv5 zile ago

După ce a fost deconspirat ca „marioneta secreta” a „Clanului Cosma”, domnul candidat a fost surprins cum „mângâia” afisul de campanie a lui Bogdan Cristian Nica, candidatul PNL la Primăria Ploiești.

După ce a fost deconspirat ca „marioneta secreta” a „Clanului Cosma”, domnul candidat a fost surprins cum „mângâia” afisul de...

Exclusiv5 zile ago

Noile condiții introduse pentru transportul săptămânal și bilunar, nu fac decât să limiteze accesarea acestui drept de către personalul care momentan beneficiază

Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru modificarea HG  nr. 1198/2022 privind drepturile de transport, pe teritoriul național, ale personalului din instituțiile...

Exclusiv6 zile ago

Cu obraznicia și tupeul marca PSD, Andrei Volosevici se filmează pozând în salvatorul cetății

Consilierul local Cristian Ganea, despre comportamentul primarului Volosevici care descopera…apa calda si se lauda cu proiecte incepute în mandatul trecut:...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Top Articole Incisiv